Listy o parlamentních volbách na Slovensku

Mávnutí motýlích křídel může vyvolat vichřici na druhé straně zeměkoule. Taková je teorie chaosu, připomíná dnes slovenský deník SME. To stejné platí i pro tyto volby. Vhozením volebního lístku do urny vstupujete do nepředvídatelné hry příčin a následků. Když se rozhodnete nevolit, nejste ani tím motýlem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Chaos je pojem, který dobře vystihuje současnou situaci na Slovensku. Naše volba se může zvrtnou v pravý opak, protože nevíme, kdo se s kým po volbách spáří, a nevíme, jestli s jednou stranou nevolíme i její spojence, kteří se nám už třeba tolik zamlouvat nemusejí. A právě tuto volbu nám mnoho stran odmítlo ulehčit.

Novináři doporučují, aby se Slováci svého hlasu nevzdali, aby svou pasivitou neposilovali strany jako HZDS, SNS a Smer. Minulé skutky prvních dvou z~nich totiž reprezentují všechno, proti čemu se deník SME stavěl už od samého počátku. A strana Smer zase vyvolává obavy ze skutků budoucích. Důležité je dnes ale jedno nebát se. Poprvé po šestnácti letech se právě ty dnešní volby nikdo neodváží nazvat osudovými. Poprvé si tak můžeme dovolit naslouchat nejen rozumu, ale i citu. A pokud se mezi rozumem a citem nemůžete rozhodnout, pokuste se je sladit. A sice zakroužkováním slušných lidí, tak své rady uzavírá list.

Kampaň nezaujala, miliony vyletěly oknem, píše dnes v souvislosti se slovenskými volbami internetové vydání slovenského deníku Pravda. Politické strany nevyužily možnosti, které jim poskytovala volební kampaň. Právě na tomto hodnocení se shoduje většina analytiků. Pokusy zaujmout voliče nějakým kontroverzním tématem nebo kreativními nápady v politické reklamě žádné. Podle nedávného průzkumu veřejného mínění tak například jen devatenáct procent dotázaných vědělo, že ústřední slogan "Jde o úspěšné Slovensko" patří straně Mikuláše Dzurindy, a to přesto, že si ho voliči mohli přečíst na každém plakátě.

Politické strany oblepily Slovensko velkoplošnými i menšími plakáty, které ale většinou nezaujaly ani výtvarným ztvárněním, ani obsahem. Známý odborník na politické kampaně Michal Ruttkay například označil billboardy Smeru za nezáživné. Podle analytiků totiž v kampani chyběl zásadnější programový nebo politický konflikt, konstatuje list.

Pojďme ještě na skok do Bruselu, kde skončil summit Evropské unie. Na vrcholné schůzce se probírala řada témat a některé její výsledky interpretuje list Financial Times. Do něho se začetla zvláštní zpravodajka Radiožurnálu Lenka Kabrhelová.

Přehrát

00:00 / 00:00

L. Kabrhelová: TISK

Japonsko má smůlu, lovit velryby pro komerční účely ji Mezinárodní velrybářská komise nepovolila. Je to velké vítězství ekologických skupin, píše britský deník The Daily Telegraph. Japonsko včera večer utrpělo nečekanou a drtivou porážku. Snažilo se totiž napadnout dvacet let starý zákaz komerčního lovu velryb. Podle slov australského ministra životního prostředí a bojovníka proti lovu velryb Iana Campbella je obrovským vítězstvím, že se tolik zvedlo povědomí o celé záležitosti.

Přitom ale ještě před zasedáním nebylo jasné, jak to dopadne, protože Japonsko doufalo, že jej podpoří jeho spojenci. Konzervativci a země, které už tradičně patří k odpůrcům lovu velryb, dokonce předpovídali, že Japonsko nakonec těsnou většinou na letošním zasedání dosáhne svého. Nicméně tichá lobby odpůrců lovu velryb, jako jsou Austrálie, Velká Británie, Nový Zéland a Jižní Afrika, a aktivity nejrůznějších ochránců životního prostředí tuto hrozbu nakonec i když poměrně těsně odvrátily. Hlasování totiž skončilo výsledkem 32 : 30, konstatuje list.

Martin Drtina Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme