Listy o situaci v Afghánistánu

Právě dnes uplynulo pět let od zahájení operace Trvalá svoboda v Afghánistánu. A toto výročí si připomíná zejména americký tisk, protože rozhodnutí svrhnout hnutí Taliban a rozbít síť teroristické organizace Al-Káida následovalo útokům z 11. září roku 2001.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Například deník Washington Post dnes přináší článek, ve kterém americký ministr obrany Donald Rumsfeld operaci v Afghánistánu obhajuje. Američtí novináři ale přišli také s kritickými hlasy, někteří připomínají 278 mrtvých - někteří také dodávají, že přes nasazení desetitisíců vojáků v Afghánistánu se stále objevují útoky Talibanu a Al-Káida stále existuje.

Americká vláda ale pozorně sleduje i dalšího protivníka - a tím je Severní Korea, která opět hrozí testy jaderných zbraní. Následující scénář vám nedá spát, píše ve svém dnešním vydání americký deník The New York Times. Severní Korea provede jaderné testy a Japonsko, Jižní Korea a Tajwan si začnou říkat, že by se jim nějaký ten test taky hodil. Mezitím si na Blízkém východě začnou sousedé Íránu klást otázku, proč by vlastně měli čekat na Teherán a začnou pracovat na vlastních jaderných programech.

A právě tohle je přesně ten důvod, proč toho vláda George Bushe spolu s dalšími důležitými hráči musí udělat daleko víc, aby Severní Koreu dostala z jaderného mámení.A to v ideálním případě předtím, než jaderné testy ukážou potenciálním kupcům, jak efektivní taková zbraň je, varuje list New York Times.

V Itálii sice včera stávkovali novináři, to však jen dočasně pozastavilo ostrou debatu kolem rozhodnutí vlády, zakázat prodej alkoholických nápojů mladistvým a zároveň komukoliv v motorestech. Jak to komentuje italský tisk, to nám teď řekne naše spolupracovnice v Římě Vědunka Lunardi.

Přehrát

00:00 / 00:00

V. Lunardi: TISK

Mongolové chtějí mít z Čingischána obchodní značku, píše dnes slovenský deník SME. Mongolská vláda chce totiž dosáhnout toho, aby jako jediná mohla udělovat licence pro používání jména nebo vyobrazení legendárního Čingischána, který před sedmi sty lety na asijském kontinentě vytvořil rozsáhlou říši.

V~Mongolsku tak dnes tuto postavu můžete spatřit třeba na lahvích s~vodkou. A v~hlavním městě dokonce vznikl pivovar, který nese jeho jméno. Mongolové jsou ale velmi alergičtí na to, když značku Čingischán používají zahraniční firmy. Zejména okolní země, jako například Rusko, Čína nebo Kazachstán, ho totiž velmi často prezentují jako svou osobnost, píše slovenský list SME.

Soňa Marešová, David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme