Litva zablokovala ruský Sputnik, zkopíroval totiž stovky článků webu veřejnoprávní televize

Litevská Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodla o zablokování litevské verze ruského propagandistického média Sputnik. Důvodem je porušování autorských práv, Sputnik totiž publikoval bez souhlasu materiály portálu veřejnoprávní televize LRT. Ta informaci zveřejnila na svém webu.

Vilnius Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Litevská verze ruského propagandistického webu Sputnik | Foto: Sputnik Lietuva | Zdroj: Repro iROZHLAS

O zablokování Sputniku rozhodla litevská vysílací rada ve středu. Důvodem je přes 1 500 materiálů z portálu veřejnoprávní televize LRT, které ruský server převzal bez jejího souhlasu.

Litva bojuje s propagandou. Ve společenském zájmu omezuje ruské televize

Číst článek

„Správci webu na opakované výzvy LRT nereagovali a obsah chráněný autorským právem neodstranili,“ cituje televize předsedu rady Mantase Martišiuse. Podle členů rady nesouvisí rozhodnutí s obsahem ruského serveru.

Varování rozvědky

Před Sputnikem už loni varovala litevská rozvědka, podle ní je server nástrojem ruské propagandy. Portál se podle rozvědky snaží prosazovat vliv Ruska na litevský informační prostor, podněcovat protizápadní nálady a formovat veřejné mínění ve prospěch ruské politiky.

Už na konci letošního května navíc litevské úřady vyhostily šéfredaktora Sputniku Marata Kasema, označily ho za nežádoucí osobu a zakázaly mu vstup na území státu po dobu pěti let. Šéfredaktor, který má lotyšské občanství, byl eskortován do Rigy.

Názor podobný litevskému prezentoval letos v květnu v Parlamentu ředitel české Bezpečnostní informační služby Michal Koudelka. Upozornil na aktivity Sputniku i ruské státní televize Russia Today, které podle něj „šíří v zahraničí ruskou propagandu a dezinformační kampaně“.

Není otázkou, zda Rusko použije dezinformační kampaň, ale jak, varuje šéf BIS před eurovolbami

Číst článek

Obě zmíněná média budou chybět tento týden na londýnské konferenci o svobodě médií. Důvodem je podle Britů jejich aktivní role v šíření dezinformací. Akci, která se koná v britské metropoli tento týden, spolupořádají kanadská ministryně zahraničí Chrytia Freelandová a britský ministr zahraničí Jeremy Hunt.

Litevský boj s propagandou

Litevská vysílací rada už v minulosti dočasně zakázala vysílat několika ruskojazyčným televizním kanálům, které šířily nepravdy o historických událostech v zemi.

„Rozhodla od roku 2014 celkem v 11 případech o zablokování vysílání ruskojazyčných televizních kanálů, které mají licenci v Evropské unii. Důvodem bylo šíření nenávistných informací například o tom, že jsme způsobili válku, nebo že se chystáme někoho bombardovat,“ vysvětloval nedávno předseda rady Martišius v podcastu Českého rozhlasu Vinohradská 12. V současnosti už všechny televize znovu vysílají.

Ruské stanice zablokovala v minulosti také Ukrajina nebo Lotyšsko. Litevský parlament chce navíc postavit mimo zákon pokusy o šíření nedůvěry ke státu a překrucování historie. V současnosti v Litvě vysílají čtyři hlavní ruské stanice.

haf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme