Loď plula příliš rychle a měla technické nedostatky, tvrdí správa Suezu. Majitel lodi viní správu kanálu

Podle Správy Suezského průplavu (SCA) loď Ever Given v březnu uvázla a zablokovala světově významnou dopravní tepnu kvůli vysoké rychlosti a technickým nedostatkům. Podle Správy měl navíc kapitán odmítnout vplutí do průplavu kvůli špatnému počasí, uvedla ve čtvrtek agentura Reuters.

Káhira Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přes 400 metrů dlouhá a 220 000 tun vážící kontejnerová loď Ever Given zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy kvůli ní stál provoz v obou směrech | Zdroj: Reuters

Správa Suezského průplavu se soudí o odškodné s japonským majitelem lodi, podle kterého naopak neměla správa loď do průplavu vůbec vpustit.

Majitel je přesvědčen, že správa nepředložila důkazy o tom, že by Ever Given nehodu zavinila. Nákladní plavidlo je stále zablokováno ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu.

Loď, která sedm dní blokovala Suezský průplav, se konečně podařilo uvolnit. Pomalu odplouvá

Číst článek

Podle šéfa Správy Usámy Rabíy loď plula příliš rychle. Pohybovala se totiž rychlostí 25 kilometrů za hodinu místo vhodných osmi až devíti kilometrů za hodinu.

„Navíc se projevilo mnoho technických nedostatků, mimo jiné velikost kormidla lodi nebyla přiměřená velikosti plavidla,“ upozornil Rabía.

Kvůli špatnému počasí a technickým parametrům lodi měl podle šéfa průplavu kapitán sám odmítnout vstup do kanálu.

Asistence remorkérů

Majitel lodi, japonská společnost Shoei Kisen Kaisha, naopak tvrdí, že správa neměla cestu lodi Ever Given přes kanál vzhledem k meteorologickým podmínkám vůbec povolit a měla jí poskytnout účinnější asistenci remorkérů.

Podle Rabíy ale dva remorkéry, které Ever Given doprovázely, neměly vzhledem k její vysoké rychlosti na chování lodi větší vliv.

Podle právního zástupce japonské společnosti nebyla Správa Suezského průplavu dosud schopna prokázat zavinění nehody ze strany lodě a její posádky.

Pře o odškodnění

Správa a japonský majitel se přou o odškodnění za zablokování průplavu. SCA nejdříve žádala po společnosti skoro jednu miliardu dolarů, požadavek ale následovně snížila na 550 milionů dolarů (zhruba 11,5 miliardy korun).

Trosky lodi i socha stavitele. V Egyptě v původním sídle správy vzniká muzeum Suezského průplavu

Číst článek

Vlastník je ochoten vyplatit 150 milionů dolarů (3,1 miliardy korun), což je zhruba také odhad hodnoty lodě. Egyptský soud nechal Ever Given zajistit. Nové stání ohledně odškodnění je na plánu v sobotu.

Přes 400 metrů dlouhá a 220 000 tun vážící kontejnerová loď Ever Given zablokovala Suezský průplav 23. března.

Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy kvůli ní stál provoz v obou směrech, čímž zpoždění nabralo zhruba 400 čekajících lodí.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy.

V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme