Lucemburk blokován kvůli dlouhé pracovní době
Všechny dálnice směřující do Lucemburku z Belgie, Francie a Německa přehradili ráno řidiči kamiónů, aby tak dali najevo ministrům dopravy členských států Evropské unie, že si přejí zkrácení a sladění pracovní doby. Blokáda bude trvat tak dlouho, dokud delegace řidičů nebude přijata účastníky právě probíhající schůze ministrů dopravy.
Navzdory tlaku řidičů úspěch není zaručen. O zkrácení a sladění pracovní doby této profese se jedná bez úspěchu už dva roky. Ministři mají nyní na stole návrh Evropské komise, aby nepřekročitelná průměrná pracovní doba poklesla z nynějších 60 na 48 hodin týdně, přičemž je zachována určitá pružnost, kdy přemíra hodin v jednom týdnu je kompenzována odpočinkem o týden později.
S návrhem ale rozhodně nesouhlasí řidiči \"na volné noze\", tedy ti, kdo se živí ježděním s jedním vlastním autem. Tvrdí, že při dodržení nových pravidel nebudou schopni obstát v konkurenci velkých firem, které mohou na dlouhých trasách nasadit do etap více řidičů. Předsedající Francie je ochotna platnost nové směrnice pro tuto kategorii dočasně pozastavit; soudí však, že kdyby se na ni předpis trvale nevztahoval, byli by \"řidiči-majitelé\" neopodstatněně zvýhodněni.