Lufthansa dál létá v nouzovém řádu a škrtá desítky spojů
Jen velmi pomalu se bude německá Lufthansa vracet k normálnímu provozu po nečekaném přerušení stávky pilotů. Minimálně dnes i zítra je ještě třeba počítat s výpadky desítek letů. Piloti svůj protest přerušili do 8.března, aby se mohli s vedením Lufthansy vrátit k jednacímu stolu.
I když se stávkující piloti oficiálně vrátili do práce, stále ještě platí nouzový letový řád. Týká se to jak spojů Lufthansy, tak její dceřiné společnosti Germanwings.
O aktuální situaci v letecké společnosti Lufthansa informoval zpravodaj ČRo v Německu Jiří Hošek
Ještě po celý dnešek a nejspíš i zítřek budou zrušeny stovky letů. Lufthansa to vysvětluje to tím, že jde o nesmírně složitý systém a že je v tuto chvíli spousta posádek a strojů jinde, než by měla být.
Velká část flotily je odstavená na letištích ve Frankfurtu a v Mnichově. Aerolinky se zavázaly, že se k normálnímu provozu vrátí do pátku.
Piloti zmírnili požadavky
Stávka za mzdové požadavky a zachování pracovních míst měla původně trvat čtyři dny, během kterých hrozilo naprosté ochromení německé letecké dopravy.
Dohoda se zrodila u frankfurtského soudu během ústního projednávání žaloby Lufthansy na údajnou nepřiměřenost stávky. Předsedající soudkyně oběma stranám sporu navrhla, aby se bez stanovování jakýchkoli předběžných podmínek vrátili k jednacímu stolu.
Piloti z odborového svazu Vereinigung Cockpit se na znamení dobré vůle rozhodli až do 8. března zdržet jakýchkoli nátlakových akcí. Seškrtali taky své požadavky. Jednat by se tak mělo už jen o výši platů a pracovních podmínkách.
Stávkou hrozí i palubní personál
Po pilotech uvažuje o protestních akcích taky další profesní skupina zaměstnanců Lufthansy. Varovnou stávkou hrozí palubní personál sdružený v odborovém sdružení UFO. Od vedení firmy žádá vylepšení pracovních podmínek.
Stevardi a letušky si představují zvýšení svých reálných mezd o blíže nespecifikovaný, pevně daný příspěvek. Podobně jako jejich kolegové v kokpitu pak mají pocit, že i v jejich specializaci dochází k plíživému převádění pracovních míst k levnějším dceřiným firmám Lufthansy v cizině.
Odborové sdružení UFO taky pro své členy žádá stanovení maximální pracovní doby na 40 hodin týdně. Dosavadní kolektivní smlouvu s palubním personálem vypovědělo vedení Lufthansy už v listopadu. Platnost tarifní dohody vyprší koncem února.