Lufthansa zažívá největší stávku. Ještě večer chce jednat s odbory

Německá obloha je dnes o něco klidnější, letecká společnost Lufthansa totiž zrušila více než tisíc letů. Letušky a stevardi od půlnoci stávkují, a to v celém Německu. Na zemi tak zůstane podle odhadů na sto tisíc cestujících, kteří si musejí najít jiný způsob dopravy. Je to největší stávka, jakou kdy Lufthansa zažila.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Členky odborové organizace UFO demonstrují během stávky na berlínském letišti Tegel

Členky odborové organizace UFO demonstrují během stávky na berlínském letišti Tegel | Zdroj: Reuters

Na největším německém letišti ve Frankfurtu nad Mohanem je běžně na terminálu Lufthansy velmi rušno. V pátek tady normálně odbavují přes 800 letů. Dnes zůstávají počítače vypnuté, většina pasažérů na letiště vůbec nedorazila.

Před informační tabulí se střídají televizní štáby a před východem se hromadí taxíky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Průběh stávky zaměstnanců Lufthansy v Odpoledním Radiožurnálu popisovali a komentovali Klára Stejskalová a Pavel Polák

„Nemáme s tím problém, jen čekací doba je strašně dlouhá – ráno jsem na prvního zákazníka čekal přes 3 a půl hodiny,“ stěžuje si jeden z řidičů.

Rušněji je u vedlejší budovy, sídla Lufthansy, kde se shromáždili protestující stevardi a letušky.

„Chceme, aby kabina zůstala tak, jak je. Představujeme srdce a ducha naší firmy a svoji práci děláme s láskou,“ vysvětluje Dirk Berger, který pracuje u firmy 15 let. „Samozřejmě je otázka, jestli můžeme konkurovat nízkonákladovým společnostem nebo aerolinkám z Golfského zálivu. Ale jsme německá firma a naše vedení musí řídit firmu tak, aby v této konkurenci obstála,“ dodává.

Němci stávku chápou i odsuzují

Řada Němců má pro požadavky stevardů a letušek pochopení. „Člověk to musí pochopit. Zaměstnanci nemají jinou možnost, jak se bránit a jak prosadit svoje požadavky. I když se to teď dotkne dovolenkářů nebo byznysmenů,“ prohlašuje jeden z pasažérů.

Většinu lidí na frankfurtském letišti ale 24 hodin trvající stávka pobouřila. „Ne, pochopení pro tuhle stávku rozhodně nemám. Proč máme stávku odskákat my? Už dva dny se stávkovalo na některých letištích v Německu. Že se rozhodli ochromit celé Německo, tomu prostě nerozumím,“ rozhořčuje se mladá žena.

Přehled zrušených letů Lufthansy na letišti ve Frankfurtu | Foto: Reuters

Odborář Dirk Berger je přesvědčený, že by vedení Lufthansy bez podobného tlaku k jednání nikdy nepřinutili: „Bez toho by to nemělo žádný smysl. Víme, že trpí tisíce našich zákazníků, ale cítíme velkou podporu. I jiné svazy podporují náš boj. A že by to mohlo poškodit naši firmu? Na to se zeptejte našeho managementu, jak firmu řídí, že chce poslat tisíc zaměstnanců na ulici. Ta špatná reklama padá i na jejich bedra.“

Management Lufthansy chce jednat ještě dnes

Samotné vedení Lufthansy rozsah stávky překvapil, s celoněmeckou akcí nepočítalo a považuje ji za velmi bolestivou.

„Byli jsme všichni překvapení, že si odbory zvolily taktiku, která je vůči našim zákazníkům velmi nepřátelská. Jsme ale rozhodnutí tento spor s odbory vyřešit. Myslíme si, že by bylo dobré, kdyby odbory jasně řekly, že začneme spolu znovu vyjednávat,“ řekl Českému rozhlasu na frankfurtském letišti manažer Lufthansy Peter Gerber.

K jednání mezi odboráři a vedením společnosti by mělo dojít ještě dnes večer – především o plánovaném propouštění a přesouvání letušek a stevardů z jedné do druhé společnosti. Při tom se totiž dá snižovat plat. Odbory naopak požadují jeho zvýšení o pět procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na hlavní důvody stávky upozornil ve večerních Ozvěnách dne novinář Jaroslav Šonka

Podle novináře Jaroslava Šonky, který žil řadu let v Německu, jde odborům právě o sjednocení postavení všech zaměstnanců v rámci firmy a jsou ochotné dokonce přistoupit na plošné snížení platů.

„Stávka má především zamezit tomu, aby Lufthansa dělala triky, které jsou v poslední době obvyklé – totiž aby zakládala dceřiné a partnerské společnosti, kde jsou platy nižší, a přecházela z tarifních podmínek své vlastní firmy do tarifních podmínek něčeho jiného,“ upozorňuje Šonka na hlavní důvod.

Situace je pro Lufthansu natolik vážná, že některé ústupky odborům už provedla. Například se vzdala zvláštních tarifů a vypůjčovaných agenturních pracovníků v oblasti Berlína. A s odboráři se radí při plánování dalších vzájemných jednání.

Klára Stejskalová, Pavel Polák, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme