Michelin, dnes prestižní průvodce restauracemi, původně sloužil řidičům

Nové vydání slavného gastronomického průvodce Michelin je v prodeji. Zatímco dnes ho používají hlavně gurmáni, ve svých počátcích sloužil především řidičům. Pomáhal jim s parkováním, ubytováním a především s dobrými restauracemi.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Restaurace, kam chodí i Miloš Forman. Na fotce je její šéf Louis Gadbo | Foto: Jan Šmíd

Systém hvězdiček, které dnes uděluje, v době prvního vydání v roce 1888 Michelin ještě neměl. Představen byl až v roce 1926, kdy se udělovalo po jedné hvězdičce, a teprve o několik let později hvězdiček přibylo.

V roce 1931 se průvodce změnil z modrého na červený. Jeho popularita postupně rostla a dnes se vydává kromě Francie v dalších 12 zemích.

Systém michelinského hodnocení je opředen tajemstvím. Inspektoři navštěvují restaurace anonymně. Představují se až po zaplacení účtu. Někdy si promluví s šéfkuchařem, většinou ale zůstávají v anonymitě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Historii průvodce a detaily udělování hvězd zjišťoval zpravodaj ČRo ve Francii Jan Šmíd

V případě, že má restaurace získat michelinskou hvězdičku, čeká ji zpravidla návštěva ještě jednoho inspektora v rozmezí několika měsíců.

Hodnocení inspektorů ovlivňují jejich subjektivní pocity a právě za to se na Michelin snáší kritika. Problém vidí někteří lidé i v počtu inspektorů. Například v roce 2004 stovky restaurací hodnotilo pouhých pět odborníků.

Řada restaurací se tak stěžuje, že na úsudek inspektora, a tedy i na hodnocení restaurace, má vliv jeho nálada a podnik pak už nemá možnost to jakkoli ovlivnit. Michelin navíc nikdy nezdůvodňuje svá rozhodnutí a ponechává si právo na konečný výběr.

V letošním vydání prominentního průvodce se žádné překvapení neobjevilo. Čtyřicet restaurací získalo jednu hvězdičku, pět podniků dvě a jeden ve Francii tři.

Mimořádnou situaci ale příznivci luxusní kuchyně zažili loni, kdy remešská restaurace Château Les Crayères dostala tříhvězdičkové hodnocení druhý rok po sobě.

Michelinská hvězdička přináší restauracím nejen prestiž ale i peníze. Podnik, který ji dostane, mívá vyprodáno na řadu týdnů dopředu. Často se stává, že jeho obrat se zvýší až o 60 až 70 procent.

Jan Šmíd, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme