‚Takhle zní naštvaný dav.‘ Demonstrace na Letné očima zahraničních novinářů a médií

Mimořádná a největší v Česku od roku 1989. Tak hodnotí nedělní protest zahraniční média. O nespokojenosti části obyvatel s vládou premiéra Andreje Babiše (ANO) vysílaly zahraniční televize a psaly největší světové agentury. Přímo v Praze navíc demonstraci sledovali zahraniční novináři i novinářky, takže kromě obecných zpráv přinášeli také svědectví účastníků.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mimořádná a největší v Česku od roku 1989. Tak hodnotí nedělní protest zahraniční média | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zprávy o demonstraci na pražské Letné nechyběly v nabídce všech velkých světových tiskových agentur ani významných zahraničních webů a televizí. Záběry z největší demonstrace v Česku od roku 1989, které se podle operátora T-Mobile účastnilo na 283 tisíc lidí, se tak dostaly do celého světa.

Agentura Reuters vyzdvihla to, že byl celý protest pokojný, a také to, že mezi řečníky na pódiu se neobjevil ani jeden politik.

Agentura Bloomberg zase napsala, že protesty vyvolal miliardářský premiér. Zprávě věnovala velkou pozornost na hlavní stránce. Agentura si všímá si i toho, že do Prahy s vlajkami a transparenty přijeli demonstranti i z těch nejvzdálenějších koutů České republiky.

„Viděla jsem cedule a vlajky z jiných měst (než z Prahy),“ komentovala demonstraci íránská novinářka Hannah Kavianiová. Redaktorka stanice Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda dodala, že kritici demonstrací upozorňují na jejich nepopularitu v regionech.

Také soukromá polská televize TVN24 si všímá toho, že se na demonstraci vydali lidé z celé republiky. Mimo jiné připomíná, že jde o největší demonstraci od sametové revoluce a zmiňuje návrh zprávy evropského auditu. Televize měla demonstraci hned na prvním místě na svém webu s titulkem „Češi to ho mají dost. Obří demonstrace v Praze.“

„Byla to největší ukázka nespokojenosti občanů od sametové revoluce,“ napsal zase polský list Rzeczpospolita.

Z místa o demonstraci psali také zpravodajové různých médií, kteří se nachází přímo v Praze. „Tak velký protest v Čechách nebyl 30 let. Více než 250 tisíc lidí přišlo na Letnou, aby demonstrovali proti zkorumpované vládě Andreje Babiše,“ napsal polský novinář Bartosz T. Wieliński.

„Bojové ovzduší, jaké bylo cítit ve Varšavě během pochodů na obranu demokracie, v Praze nebylo, demonstrace připomínala spíše obrovský piknik“, dodal novinář deníku Gazeta Wyborcza.

Emmanuelle Chazeová píšící mimo jiné pro server německého rozhlasu a televize Deutsche Welle na twitteru zveřejnila záběr ze střechy s komentářem: „Takhle zní naštvaný dav.“ Ve svém článku shrnuje politický vývoj, připomíná audit a cituje také dvě demonstrantky. Jednou z nich je i letuška Karolína z jižních Čech, podle které toho už bylo zkrátka příliš moc, a proto se vydala demonstrovat.

V Praze byla také redaktorka francouzského deníku Le Monde Ariane Cheminová. „Praha: začátek 6. ‚občanské‘ demonstrace na Letenské pláni na protest proti ‚střetu zájmů‘ a ‚korupci‘ předsedy vlády. V pozadí prezidentský Hrad,“ napsala. Také Le Monde si všímá symbolického místa, kde se odehrála největší demonstrace proti komunismu v roce 1989.

Tim Gosling, novinář píšící mimo jiné pro katarskou televizi Al-Džazíra, upozorňuje na demonstranty mávající českými a evropskými vlajkami, kteří požadovali rezignaci premiéra. „Už toho máme dost‘: Velký dav lidí v Praze požaduje, aby premiér Andrej Babiš odešel,“ napsal na twitter.

Německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung napsal, že by se Babiš měl vzdát všech funkcí. „Už jen důvodné podezření, že se mohl dopustit podvodu v milionové výši, je tak závažné, že by do vyjasnění celé záležitosti měl přerušit výkon všech veřejných úřadů a politických funkcí,“ míní jeden z nejznámějších německých deníků.

Rozsáhlou reportáž přináší britský The Guardian. Autor článku Robert Tait vyzpovídal starostu Nové Vsi u Mělníka Martina Exnera, který demonstroval s evropskou vlajkou. „Byl jsem tu v roce 1989 se svým synem na ramenou. Tehdy to bylo, jako kdyby se najednou rozsvítilo. Ale byli jsme naivní. Nedokončili jsme to. Měli jsme docílit, aby byli hlavní komunističtí aparátčíci potrestáni,“ řekl a dodal: „Nejdřív to bylo v pohodě, s Havlem. Ale od té doby jsme se vydali jiným směrem. Jsme tu, abychom dokončili sametovou revoluci.“

O demonstraci ale, tak jako o té minulé, informovala média po celém světě včetně například vlámské veřejnoprávní televize VRT. Rakouský deník Der Standard kromě demonstrace připomíná, že vývoj okolo Andreje Babiše znepokojuje evropské partnery. Věnuje se také situaci ČSSD: „Sociální demokraté jsou nyní v naprosto zoufalé situaci.“

Poměrně dlouhá zpráva se dostala i do indického serveru Hans India. Kromě demonstrace připomíná, že na 400 tisíc lidí podepsalo petici za odstoupení Andreje Babiše.

Demonstrace neunikla ani ruským médiím. Vládní deník Rossijskaja gazeta označila demonstraci za rekordní. Zároveň se ale podivil nad tím, proč Češi a Češky vlastně demonstrují. „Pro člověka vzdáleného české mentalitě nebývá snadné to pochopit. Andrej Babiš není podezřelý ze sympatií k Moskvě či Pekingu,“ píše list. Dodává, že za dobu Babišova vládnutí ekonomika roste a mzdy se zvyšují.

Deník zároveň tvrdí, že se Babiš drží proevropského a aliančního kurzu. „Působí tedy jako ‚náš člověk‘ bez ohledu na to, z jaké strany se na něj hledí. Co tedy od něj chtějí statisíce nespokojených občanů?“ ptá se deník.

Obsáhlou zprávu přináší také agentura Ria Novosti, která připomíná protivládní protesty na Slovensku po chladnokrevné vraždě investigativního novináře Jána Kuciaka a snoubenky Martiny Kušnírové.

Na twitteru demonstraci komentoval také Alexandr Gorbunov, nejpopulárnější ruský bloger a kritik prezidenta Putina. Na svém účtu Stalin Gulag glosoval demonstraci slovy: „Je nezbytné přerušit letecké spojený s Českem, aby se ruští občané nenaučili protestovat proti vlastní vládě.“

Podle americké agentury AP zase demonstranti považují populistického miliardáře za hrozbu pro demokracii a pro nezávislost právního systému země. Informace o pražské demonstraci se objevila na informačních serverech San Franciska, Houstonu, Daytonu, Saint Louis a dalších amerických měst.

Francouzská AFP označila protest na Letné za impozantní. Zpráva se dostala do vysílání a na weby kanálů jako CNN či BBC. Německá televize RTL ve svém webovém zpravodajství označila Česko za zemi sužovanou korupcí. A všímá si toho, že premiér Andrej Babiš z hnutí ANO je prvním šéfem české vlády od pádu totality, která se opírá o podporou komunistů.

Protest ale nezaujal pouze média. Politolog Tim Haughton sdílel snímek fotografa Milana Jaroše z Respektu. „Měl by to být přebal knihy,“ napsal. Šéfa evropské sekce lidskoprávní Human Rights Watch Andrew Stroehlein taktéž zaujaly fotografie z místa. „Přes čtvrt milionu lidí požaduje rezignaci českého premiéra Andreje Babiše,“ napsal na twitter.

Oxfordský historik Timothy Garton Ash na twitteru kromě pražské demonstrace upozornil také na volby v Istanbulu. „Obojí detailně sleduji,“ uvedl. „Pamatuji si obdobnou scénu,“ napsal zase Edward Lucas, bývalý editor britského The Economist a politolog, s odkazem na jeho pobyt v Československu jako zahraniční zpravodaj.

Kromě toho se demonstrovalo také v zahraničí. Lidé se sešli v Londýně, Kodani, Lisabonu, Berlíně, Paříži nebo Vídni. Někteří z nich zaznamenali protest na sociálních médiích:

Jaroslav Hroch, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme