Ministři EU jednají o opatřeních na snížení emisí oxidu uhličitého
Množství vypouštěného oxidu uhličitého by mělo v zemích Evropské unie klesnout o 20 procent v porovnání se stavem v roce 1990. Takový plán má Evropská komise. Snížení emisí se má dosáhnout do roku 2020. O tom se dnes v Bruselu radí ministři zahraničí a také jejich kolegové z resortu průmyslu.
Opatření vedoucí ke snížení emisí CO2 se mají dotknout nejen průmyslových podniků, hlavně například elektráren, ale i nově vyráběných aut. Jejich motory mají být účinnější a úspornější. To s sebou ale nese zvýšené náklady a některé evropské automobilky tlačí na své vlády, aby pro ně vyjednaly lepší podmínky.
Návrh emisních limitů u aut se nelíbí například bavorské továrně BMW. Ani česká vláda není z návrhu Evropské komise nadšená, ale jak uvedl ministr průmyslu Martin Říman, je vcelku přijatelná: "Není zničující pro průmysl těch trochu větších aut. My nejsme v pozici Němců. Škodovka, TPCA nebo Hyundai nebude vyrábět ´bavoráky´ sedmičkové řady."
Podle ministra Římana nám pomáhá fakt, že cyklus inovací je v automobilovém průmyslu 6 až 7 let. Snížení emisí se má dosáhnout do roku 2020. Automobilky by proto stejně musely sáhnout ke změnám, které ke zdokonalení motorů povedou.
Balíček opatření k ochraně klimatu bude hlavním tématem summitu hlav vlád Unie na konci týdne.