Muslimové hlídají kostely před útoky, arcibiskup a imám se přátelí: V Indonésii panuje křehká tolerance

Muslimové v Indonésii hlídali o Vánocích křesťanské kostely. Důvodem byly hrozby útoků ze strany islámských radikálů, kteří jsou podporováni ze zahraničí, zejména ze zemí z Perského zálivu. Indonésie je nejlidnatější muslimskou zemí světa, je ale zároveň ukázkou tolerance a soužití odlišných etnik i náboženství. Představitelé muslimů i křesťanů ale upozorňují na nárůst extrémismu, který ohrožuje celý svět.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mešitu s katedrálou dělí v Jakartě jen několik desítek metrů.

Mešitu s katedrálou dělí v Jakartě jen několik desítek metrů. | Foto: licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, Michael J. Lowe

O Vánocích je Katedrála Panny Marie v Jakartě vždy zcela zaplněná věřícími. Oslava narození Ježíše Krista totiž patří i tady, v Indonésii, k nejdůležitějším katolickým svátkům v roce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zvuky zvonů z obou věží katedrály se často mísí s voláním muezzina a všudypřítomným hlukem z motorek a automobilů.

Kněz a sekretář jakartského arcibiskupství Vincentius Adi Prasojo vyzdvihuje i druhý smysl křesťanství a Vánoc. Jde podle něho o poselství míru, celé zemi i všem etnikům, která v ní žijí.

„Křesťané tvoří ve více než 230timilionové Indonésii menšinu, převažují tu muslimové, obě náboženství tu ale mají místo a existují vedle sebe. I společně,“ připomíná kněz.

Představitelé jednotlivých náboženství tu podle otce Prasoja stojí při sobě, křesťané, muslimové, buddhisté, hinduisté i další.

Arcibiskup i on sám se přátelí s imámem Velké mešity Haji Nasaruddinem Umarem, který křesťanům vždy přijde na Vánoce popřát, stejně jako kněží na oplátku přicházejí do muslimských svatostánků v den jejich svátku Ídul Fitr.

Guvernér Jakarty čelí obvinění z urážky Koránu. Budovu soudu hlídají 2 tisíce policistů

Číst článek

Ostatně to k sobě mají velmi blízko, jen přes ulici, a tak se často zvuky zvonů z obou věží katedrály postavené ze šedivých kamenů mísí s voláním muezzina a všudypřítomným hlukem z motorek a automobilů.

Ne vždy je soužití ideální, především kvůli islámským radikálům, kteří v nedávné minulosti několikrát na kostely v Indonésii zaútočili. V posledních dnech také několik islámských duchovních vyzvalo muslimské prodavače a prodavačky, aby přestali nosit vánoční symboly, jak je to v Indonésii běžné. Musel proto zasáhnout prezident a policie. Drtivá většina muslimů je však stále mírumilovná, tolerantní a velmi přátelská.

Selfie na prvním místě

O tom se sám brzy na vlastní kůži přesvědčuje i reportér Českého rozhlasu. Vrhá se k němu skupinka žen v červených tričkách a šátcích na hlavě. Všechny chtěly fotku. A tak se před cedulí s názvem mešity fotí ostošest.

Ještě jedno selfie, pak každá zvlášť, vždy se ale nakloní. Cvak, pak zmáčknutí displeje a fotka s prsty ve tvaru vítězného "v" už je na sociálních sítích.

Dalším v řadě, který si přisedá a chce se bavit, je prý bývalý aktivista. Neustále se směje a úsměvy na tvářích mají i mnozí další, kteří vycházejí z útrob mešity pro 70 tisíc věřících.

O chvíli později ale už náš zpravodaj sedí uvnitř v tiché místnosti, kde ho přijímá sám imám Haji Nasaruddin Umar.

„Indonésie je unikátní společností proto, že jde o ostrovní kulturu, ovlivněnou rozličnými zvyky a tradicemi odlišnými na tisících různých ostrovech, které pak do sebe zahrnul i islám. To by třeba na Blízkém Východě nebylo možné. I proto prý ale mají rozdílná náboženství k sobě tak blízko,“ vysvětluje imám a hned dává příklad.

Parkovací místa k mání

„Protější katedrála má velmi omezené místo na parkování, proto při velkých náboženských svátcích nabízí mešita křesťanům svá parkoviště. A třeba muslimské dívky rády drží nevěstě mířící na svatbu do kostela dlouhou vlečku, která je tady tradicí,“ říká imám Umar a dodává, že v Indonésii ani není výjimkou to, že si katolík vezme muslimku. A naopak. Nebo že konvertuje ke křesťanství. Ostatně jedním z příkladů je i arcibiskupský sekretář.

Babička otce Prasoja totiž byla muslimka. Jeho matka už ale katolička. Oba duchovní, katolický i islámský však v této souvislosti varují před radikály vycházejícími ze saúdského wahhábismu, který může i tolerantní a výjimečnou indonéskou společnost zničit.

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme