Mýtné pro osobní auta v Německu je stále ve hře

Dočkáme se v Německu v dohledné době mýtného i pro osobní auta? Kontroverzního plánu na zpoplatnění silniční sítě se spolková vláda evidentně nevzdala. Navenek sice tento krok odmítá, ministerstvo dopravy ale stále pracuje na návrhu příslušné koncepce.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Auta a kolona | Foto: Tiskový servis Evropské komise

V oficiálním odmítání tohoto plánu ze strany německého vlády je podle berlínského zpravodaje Českého rozhlasu Jiřího Hoška ,kus politického pokrytectví'. Zpoplatnění dálnic je samozřejmě věc velmi nepopulární a šlo by o prolomení mnohaletého tabu.

Když se pro mýtné pro osobní auta vyslovil krátce po volbách nový ministr dopravy Peter Ramsauer, dostalo se mu ostrého pokárání z kancléřského úřadu, po němž tento politik bavorské CSU své výroky dementoval.

Jenže tato myšlenka se ,uhnízdila' v hlavách také celé řady vlivných regionálních politiků. Hlasitým zastáncem mýtného je třeba ministerský předseda Bádenska-Württemberska Stefan Mappus, který si představuje, že by byli motoristé finančně zatíženi podle kilometrů ujetých po dálnici. Že mýtné dříve nebo později přijde, si myslí taky bavorský zemský premiér Horst Seehofer.

Přehrát

00:00 / 00:00

Německo nadále uvažuje o mýtném pro osobní auta. Ve Světě o jedné na Rádiu Česko o tom mluvil zpravodaj ČRo v Berlíně Jiří Hošek

Deník Financial Times Deutschland teď zjistil, že na ministerstvu dopravy jsou v plném proudu přípravy koncepce zavedení mýtného a že je na stole v podstatě hotový návrh, který se zrodil ve spolupráci s firmou Ages, která se angažuje ve vybírání mýtného v několika evropských zemích.

Jak by systém mohl fungovat

Podle šéfa Agesu Rolfa Herzoga by si motorista na internetu nebo u čerpací stanice koupil virtuální dálniční známku, zadal by svou poznávací značku a speciální přístroje podobné policejním radarům by potom odečítaly značky projíždějících aut.

Výhodou tohoto systému je prý jeho cena, která je mnohem nižší, než u elektronického mýtného pro kamióny založeného na palubních jednotkách OBU. Náklady na uvažovaný systém vyčíslil Rolf Herzog na 200 milionů eur.

Další podrobnosti ještě dohodnuté nejsou. Dlouhodobě se spekuluje o tom, že by ročně motoristé za používání německé dálniční sítě zaplatili 100 eur.

Podle šéfa Agesu by ale nebylo od věci odstupňovat mýtné podle toho, jaké emise má daný vůz a v jakou denní dobu by motorista dálniční síť použil. Herzog si představuje, že by řidiči jedoucí v dopravní špičce zaplatili o 40 procent víc než motoristé jedoucí uprostřed noci.

Mýtnému nahrávají dopady krize

Že se o dlouho odmítaném záměru zpoplatnit silnice v Německu najednou konkrétně uvažuje, má v podstatě dva hlavní důvody. Zaprvé němečtí politici už nechtějí nadále přihlížet tomu, kterak zahraniční řidiči využívají bezplatně jejich kvalitní dálnice.

Aut ze střední a východní Evropy v posledních letech pořádně přibylo, a to je silný argument, který používají hlavně politici v Bavorsku.

Možná ještě silnějším důvodem jsou pak dopady současné krize. Politikům jistě zasvítily oči při pohledu na odhad, podle něhož by mýtné ročně do státní pokladny přivedlo 4 miliardy eur, přičemž asi 800 miliony by přispěli právě zahraniční řidiči.

Jiří Hošek, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme