Na 100. ročník detroitského autosalonu ještě před otevřením

Velký den dnes mají v mekce nejsilnějšího světového automobilového průmyslu, v Detroitu. Pro veřejnost se tam za chvíli otevře prestižní Severoamerická Auto Show. Tento největší autosalon na západní polokouli letos slaví své 100. výročí. Ještě než se mezi řady nablýskaných automobilů nahrnou tisíce návštěvníků, provede nás na tam, na předpremiéře pro odborníky, zpravodaj Českého rozhlasu Alexandr Pícha.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

detail Chevroletu Volt

detail Chevroletu Volt | Foto: Alexandr Pícha

Kdybyste se mě zeptali, jestli jet do Detroitu, tak bych vám určitě doporučil v Americe mnoho jiných, půvabnějších míst. Detroit a stát Michigan je sice čistý, ale mnoho romantiky tu nenajdete. Jednou v roce se sem ale určitě vyplatí cestovat, a to právě na detroitskou Auto Show. Kdo chce v Americe s auty uspět, musí prorazit tady. Sídlí tu velká americká trojka: General Motor, Ford a Chrysler, auta tady však vyrábí i Mazda, Toyota, Honda a právě na dnešní Auto Show v Detroitu se představují největší novinky.

Od historie k zítřkům

Když se na takovém autosalonu ocitnete uprostřed spousty reflektorů, nablýskaných aut a atraktivních hostesek, chvíli nevíte, kam dříve. Ale jsme v Americe, a tak začněme u něčeho opravdu amerického - u velkého, tmavě modrého sedanu s dlouhatánským předkem a velkými chromovými koly. Americký Ford Muscle Car, neboli auto svalovec.

"Tohle auto je neodmyslitelné od historie Fordu. V šedesátých letech napadlo vývojové pracovníky vybavit obyčejné sedany Ford Galaxie nadupanými motory, které měly 300 a více koní. Z rodinných aut a tuctových křižníků tak vznikla generace snových, silných vozů na širokých kolech. Bylo to čistě americké, něco takového můžete dělat jen v Americe, říká Českému rozhlasu šéf-designér Fordu pro severní Ameriku Thomas Freeman. "Tohle je opravdu silný sedan, má pětilitrový motor a skoro 500 koní. Je to úžasný vůz, ale plány se mění a dnes, dnes ho představujeme jen jako jen koncept."

S kapkou sentimentu se dívám na široký, dravě vyhlížející sedan s hrdou V8 na místě vidlicového osmiválcového motoru. Většina odborníků ale směřuje úplně jinam. V obležení je nový malý a ekonomický Ford Foccus, Fordovy hybridní ekologické vozy a nebo nový koncept Ford Airstream a elektrickým pohonem a vodíkovými články.

detail Fordu Mustang | Foto: Alexandr Pícha

Budoucnost patří elektromotorům

V současné době, jak rostou ceny benzinu, roste i zájem o hybridy, je to starost zákazníků, která mění podobu téhle výstavy. Na každém stánku vidíte hybridní vozy, motory na alternativní paliva, nebo tady Ford Aerosteam koncept s plně elektrickým motorem. Zatím je pro lidi pohodlné naplnit za 3 minuty nádrž auta, ale rostoucí ceny benzinu, myslím, zákazníky přesvědčí, že se vyplatí nabíjet přes noc baterie elektrického vozu," argumentuje u Fordova elektromobilu Scott Stally, šéfkonstruktér společnosti Ford pro technologii hybridních vozů.

A opravdu, když se procházíte detroitským autosalonem, tak můžete vidět premiéru Rolls Royce Phaeton Coupe za 8 a půl miliónu korun, premiéru velkého Cadilacu, Lincolnu, Jeepu nebo Mercedesu Ocean Drive s velkými benzinovými motory. Ale pod kapotami těch největších favoritů už ani tak netluče srdce pístů, jako se tiše roztáčejí elektromotory.

"Je tady vidět stále větší obrat k menším autům, než jaká tady byla před pěti, šesti lety. Možná je tím detroitský autosalon méně exkluzivní, ale velkým křižníkům už odzvonilo. Pár jich vyrábí Lincoln, Cadillac, prodá se tady i menší množství Mercedesů, ale americké rodiny si aspoň jako druhé auto pořizují středně velké i menší vozy. Mění se ale hlavně technologie aut. Velká trojka je teď zabrána do plánování budoucnosti, hlavním trendem je teď velká, rychlá změna," líčí hlavní změny v Detroitu obchodník Ryan Bloose, který sem jezdí už 15 let.

Ale přes všechno to nadšení odborníků a novinářů pro malé vozy, vidíte tady v Detroitu u každé americké značky přece jen širokou plejádu od těch menších až po velká auta. Až sem za chvíli návštěvníci vtrhnou, tak odborníci poznají, co z modelů pro rok 2007, ale také už i pro rok 2008, tady v Detriotu zabere.

Chevrolet Impala | Foto: Alexandr Pícha

Zástupci největší světové společnosti General Motors to vidí celkem realisticky. "Auta budou vždycky v Americe větší než v Evropě, protože je tu prostě dostatek prostoru. Nebudeme proto ustupovat k nejmenším autům, ale raději vyvineme ještě více úspornější motory. Chevrolet už tady představil koncept pro sériovou výrobu elektrického automobilu s palivovými články na delší cesty. A to nám umožní udržet třeba velké SUV, z nichž některé vidíte tady v Detroitu," říká mi optimisticky manažer General Motors pro východní oblast Rob Leggat.

Někteří odborníci mluví o krizi automobilového průmyslu, ale tady v Detroitu to tak zdaleka nevypadá. Spíš vnímáte vitalitu vývojářů a velkých koncernů a pochopitelně velký byznys. Ale pravidla hry určujeme my, zákazníci, a to tím, co kupujeme. A Detroit ukazuje, že se naštěstí ekologická auta už dostávají do módy. Jen úsporných hybridů se už tady v Americe prodalo skoro čtvrt milionu.

Milan Kopp, Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme