Na Balkáně řádí zloději aut, v Srbsku se pokusili ukrást celý vlak s novými vozy
Mnohé z aut ukradených v západní a střední Evropě končí na Balkáně. Tam se o ně postará tamní automafie, která je podle zprávy Interpolu a Europolu organizovanější než tamní státy a nedělá jí problém ani územní, etnické nebo náboženské rozdělení Balkánu.
Rozvětvená síť zlodějů a prodejců kradených aut se transformovala ze skupin, které na Balkáně vznikly už za války. Tehdy se prodávaly zbraně, pašovaly se pohonné hmoty a drogy. Tato síť si po válce zvolila nový předmět podnikání a tím nejvýnosnějším jsou vedle drog v současné době automobily.
Podle statistik Interpolu a Europolu se nejméně krade v Chorvatsku, kde jsou to asi dva tisíce aut ročně. Nejvíce naopak v Srbsku, kde je číslo ukradených aut o třetinu vyšší. Vůbec nejhorší situace je v srbském hlavním městě Bělehradě, kde mizí čtyři auta denně. Ztrácejí se hlavně dražší značky, mercedesy, audi nebo volkswageny.
S informacemi o automafii na Balkáně přišel do studia Radiožurnálu Martin Dorazín
Balkánští zloději nejčastěji čekají na moment, kdy si řidič odskočí něco koupit. Pak se auta zmocní a odvezou ho. Objevil se ale i pokus ukrást celý vlak s novými auty. Když z nové továrny Fiatu v Srbsku odváželi první vlak s nákladem čerstvě vyrobených vozů, v každém musel sedět hlídač, aby se zabránilo krádeži.
Nejhorší situace je zřejmě v Bosně a Hercegovině. Sice se tam početně ztrácí méně aut než v Srbsku, země je ale etnicky rozdělená a policie mezi sebou při vyšetřování příliš nespolupracuje. Je tam také spousta černých vrakovišť, kde kradená auta mizí rozebraná na kusy.
V turistických oblastech jsou auta relativně v bezpečí. Snad jen v Sarajevu a Mostaru si turisté musejí dávat pozor, aby své vozy neparkovali na okrajích města. Z placených parkovišť v centrech by se auta ztrácet neměla.