Na berlínském veletrhu Grüne Woche si málokterá země dovolí chybět
Potravinářský a zemědělský veletrh Grüne Woche je pro Berlíňany podobným svátkem jako pro Mnichovany Oktoberfest. Na 115 kilometrech čtverečních najde návštěvník stánky s živými zvířaty, potravinářské stroje pro odborníky i zařízení do kuchyně pro laiky. To, co každoročně přiláká více než 400 tisíc návštěvníků, jsou ochutnávky nejrůznějších kulinářských specialit. Málokterá země si dovolí na festivalu chybět, jídlo tu slouží jako nejlepší turistická propagace.
Biopotraviny nebo zdravá strava nechybí, davy návštěvníků se ale hrnou za tradičním jídlem. Parmská šunka, sýry pecorino na italských pultech, Francouzi lákají na ústřice, Norové na ryby. Na jistotu sázejí i Češi. „Máme tady masné výrobky, Štramberské uši, bagety, pivo, paštiky.“
Z jihočeských barokních stavení se zase line vůně klobás. Do lidového vkusu německých návštěvníků se Češi zřejmě trefili i pokud jde o hudbu. Některé dámy se dávají do tance i s kamarádkou.
Většina míří k pípám pro české pivo. Staršího pána se ptám, co říká přesvědčení mnoha Čechů, že naše pivo je to nejlepší. Pán si evidentně tak jistý není. Ale manželce černé pivo z malého šumavského pivovaru chutná, protože je sladké.
Má nějaký konkrétní dopad účast na tomto veletrhu?
„Tohle je skutečně spíš veletrh pro širokou veřejnost. Ty firmy si tady samozřejmě můžou ozkoušet nabídku na německém trhu, co by se dalo realizovat, jaký třeba typ balení a podobně.“
Slova pana Vacka z ministerstva zemědělství potvrzuje i výčepní dalšího českého pivovaru. „Půjdeme na německý trh s PET lahvemi českého piva, bude to z recyklovaného plastu, aby z toho Němci byli celí štěstí.“