Na letišti v San Francisku havarovalo letadlo s 307 lidmi na palubě. Dva zemřeli, na 180 bylo zraněno
Při nehodě jihokorejského Boeingu 777 na letišti v San Francisku zemřeli nejméně dva lidé. Zraněných je víc než 180, většinou lehce. Asi pět lidí je v kritickém stavu. Stroj jihokorejských Asiana Airlines s více než třemi sty lidmi na palubě letící ze Soulu havaroval při přistání.
„Klesali jsme docela prudce a pak najednou, když jsme se při přistávání dostali na pobřeží, motor jakoby zrychlil. Zadek letadla do něčeho narazil a hlavy vyletěly do stropu,“ popsal nehodu pro televizi CNN jeden z cestujících Eliah Richter.
Boeing 777 letící ze Soulu začal během přistávacího manévru prudce klesat a narazil do hráze před ranvejí. Po dosednutí na zem se ocitl v plamenech a s ulomeným křídlem i ocasem.
I přesto, že byl stroj po přistání podle svědků naprosto nekontrolovatelný, zachránit se stihli téměř všichni cestující.
Na palubě letadla bylo celkem 307 lidí, z toho 16 členů posádky a 291 cestujících. Nejvíce z nich bylo z Číny, Jižní Koreje a Spojených států. Také oba lidé, kteří při nehodě zemřeli, jsou čínskými občany. Ti vypadli z letadla poté, co stroj narazil zadní částí na přistávací dráhu a odlomil se.
Havárii vyšetřují agenti FBI. Ti zatím vyloučili, že by šlo o teroristický útok.
Spíš šlo o poruchu stroje, míní letecký publicista
Podle leteckého publicisty Martina Velka je patrné, že stroj měl nějakou poruchu ještě před přistáním. „Zřetelné je, že se letadlo na přistání přibližovalo způsobem více než neobvyklým. S nosem nahoru, jakoby na hranicích pádu,“ uvedl.
To, že nebylo všechno v pořádku, dokazuje podle něj i skutečnost, že piloti žádali o asistenci pozemních záchranných služeb na letišti. „Bylo také jasné, že letadlo je neřiditelné, protože vzalo ocasem o vodu a každopádně o začátek dráhy,“ dodal.
Co bylo příčinou havárie, je podle něj těžké odhadnout. Spíš než chyba pilota to ale podle něj mohla být porucha letadla. „tady bych spíš viděl, že bylo něco se strojem. 777 je první Boeing, který používá elektroimpulsní řízení a vůbec první dopravní letadlo, které používá k řízení světlovaná vlákna ve vnitřní komunikaci. A tam je mnoho věcí, které se mohou pokazit. Ale netroufnu si spekulovat, co to mohlo být,“ vysvětlil.
V každém případě ale cestující měli podle něj štěstí. „Při vší smůle to relativně dobře dopadlo. Letadlo nezačalo hořet nějak divoce. A úder nebyl tak velký, aby bylo letadlo plné otřesených lidí, kteří by nebyli ničeho schopni,“ dodal.