Na Slovensku se zřítil dálniční most, staví ho česká firma souzená za nehodu ve Studénce

Na severovýchodě Slovenska nedaleko Spišské Nové Vsi se odpoledne zřítil rozestavěný dálniční most. Čtyři dělníci při neštěstí zemřeli, 14 se jich zranilo. Dělníci spadli z výšky asi 15 metrů, když betonovali vrchní část mostu. V troskách zůstala zasypaná auta i lidé, několik hodin po nich pátrali záchranáři i hasiči.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Most na rozestavěné dálnici D1 u Kuriman u Spišské Nové Vsi

Most na rozestavěné dálnici D1 u Kuriman u Spišské Nové Vsi | Foto: Repro: Český rozhlas, Národná diaľničná spoločnosť

Při neštěstí z dosud neznámých důvodů selhalo bednění v horní části mostu, kam začali dělníci lít beton. Televizi TA3 to přímo z místa nehody potvrdil slovenský ministr vnitra Robert Kaliňák. Podle něj se nevydržela kovová podpůrná konstrukce, která držela bednění.

„Bezprostřední příčinou neštěstí je kolaps zařízení – skruže, lešení, které drželo bednící zařízení, kam se v té chvíli právě vyléval beton. Důvody, pro které povolilo zařízení, které to mělo držet, právě teď vyšetřují vyšetřovatelé,“ uvedl ministr vnitra Robert Kaliňák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O případu zříceného mostu informuje bratislavský zpravodaj Vojtěch Berger

„Osmnáct chlapů a strojník stáli nahoře na desce mostu. Ta se posunula asi o dva centimetry, uvolnilo se 300 kubíků betonu, lana a konstrukce. Všechno spadlo i s těmi chlapy, jen dva stihli utéct,“ citoval slovenský deník Sme očité svědky.

V médiích už se objevily první ohlasy odborníků na stavby. Most podle nich nebyl ničím výjimečný a jeho stavba nebyla nijak obtížná. Ukazují spíše na selhání při stavebním postupu, o tom ale rozhodne až vyšetřování.

Úsek, kde se nehoda stala, má na starosti česká firma Bögl a Krýsl. Ta ale v první reakci odmítla nést přímou odpovědnost za dnešní neštěstí. Dokonce řekli, že přímo se stavbou tohoto mostu neměli nic společného. Na stavbu si totiž česká firma najala dalšího subdodavatele, slovenskou firmu Semos z Prešova.

Firma Bögl a Krýsl se podílela i na stavbě mostu přes železniční trať ve Studénce na Novojičínsku, který se v roce 2008 zřítil na železniční trať. Chvíli poté do něj narazil vlak Comenius jedou z Polska a zemřelo 8 lidí, desítky dalších cestujících byly zraněny. Kvůli nehodě je společnost spolu s dalšími čtyřmi účastníky u soudu.

Bögl a Krýsl není ve stavebnictví žádným nováčkem, na trhu působí od roku 1993 a má za sebou řadu staveb. Firma byla například hlavním stavitelem Radotínského a Lochkovského mostu na Pražském okruhu.

Most u obcí Kurimany a Iliašovce v okrese Levoča je součástí nově budovaného úseku důležité dálnice D1, která po dokončení spojí Bratislavu s Košicemi. Most překonává relativně mělké údolí v mírně zvlněném terénu mezi Levočou a Spišskou Novou Vsí.

Čtyři mrtví, patnáct zraněných

Podle posledních informací zemřeli při neštěstí čtyři lidé. Dva na místě, třetí ve vrtulníku, který ho převážel do nemocnice a čtvrtý podlehl těžkým zraněním v košické nemocnici. Další zranění dělníci byli rozvezeni do nemocnic v Popradu, Levoči, Košicích a Spišské Nové Vsi.

Na místo byl kromě vrtulníků a hasičů přivezen i speciální hasičský jeřáb ke zvedání těžkých betonových kusů, pod kterým mohli být další zavalení dělníci. Vyprošťování bylo velmi obtížné.

Kromě záchranářů vyrazili na místo neštěstí i zástupci ministerstva dopravy. Slovenský premiér Robert Fico vzkázal, že bude požadovat, aby se případ důsledně vyšetřil.

„Pacienti se dostali velmi rychle na nejkvalifikovanější pracoviště v okolí podle druhu svého zranění. Šlo to podle závažnosti zranění a blízkosti nejbližšího ústavního zdravotního zařízení schopného je ošetřit. První ambulance sem dorazila do 10 minut po první výzvě,“ chválila práci záchranářů ministryně zdravotnictví Zuzana Zvolenská v televizi TA3.

Spor o stavbu dálnic

Po dnešním neštěstí se na Slovensku znovu začíná diskutovat, jak by se vlastně měla stavba dálnic financovat. Zda stavět dálnice formou takzvaných PPP projektů, tedy partnerství soukromého a veřejného sektoru, jak to chtěla první vláda Roberta Fica.

Nebo použít strategii následující vlády Ivety Radičové, která dávala přednost financování stavby dálnic třeba z eurobondů. Argumentovala při tom až o 40 procent nižší cenou.

Zastánci PPP projektů ale namítali, že se za tak nízkou cenu nedají postavit kvalitní dálnice podle všech norem. Dnešní nehoda jim zřejmě přidá další argumenty. Klíčové je ale bude policejní vyšetřování.

Vojtěch Berger, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme