Na Slovensku zavádějí farmářské stravenky, mají podpořit domácí produkty

Slovenští farmáři se snaží svoje výrobky dostat k zákazníkům různými způsoby. Organizují trhy, prodávají přímo na farmě a teď přicházejí s další novinkou. Zavádějí takzvaný Farmářský stravní lístek, který má podporovat odbyt domácích potravin.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pole biofarmářů Pospíšilových v Holubí Zhoři

Pole biofarmářů Pospíšilových v Holubí Zhoři | Foto: Daniel Burda | Zdroj: Český rozhlas

Farmáři na Slovensku to prý nemají jednoduché. Do velkých řetězců se spíše nedostanou, farmářské trhy nejsou ještě tolik zaběhnuté, a tak většina prodává takzvaně ze dvora. Patří k nim i pan Šlinský. Stará se celkem o šedesát svých stálých klientů.

„Z toho, co vyroste, jim posílám aktuální nabídku v neděli večer a oni mi do čtvrtka pošlou svou poptávku,“ popisuje, jak to funguje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Farmářům na Slovensku by k lepšímu odbytu měly pomoci speciální stravenky. Podrobnosti přiblížil zpravodaj ČRo Petr Vavrouška

Pan Šlinský pěstuje celkem padesát jedna druhů zeleniny. Nabízí biokvalitu, ale za cenu běžné produkce. Jeho stálí klienti mu důvěřují.

„Neplatí víc, než je běžná cena v supermarketu. Ale klient ví, kdo to vypěstoval, kde to pěstoval a má právo kdykoliv za mnou přijít a přesvědčit se o tom, co se u mě na poli děje,“ říká.

Paní Jana Leitnerová z Banské Bystrice chce ale dostat farmářské výrobky k většímu počtu lidí. Vymyslela proto takzvaný Farmářský stravní lístek, který se začíná šířit Slovenskem. Ráda by zaměstnavatele přesvědčila, aby ho nabízeli svým pracovníkům jako běžné stravenky.

„Chceme v každém městě najít odbytové místo, kam můžou farmáři přinést svůj produkt, výrobek. A ten obchod jim to pak bude prodávat,“ naznačuje.

„A zároveň, pokud zaměstnavatelé nabídnou svým zaměstnancům farmářskou stravenku, tak ti pak už nemůžou jít do různých supermarketů, jak se to děje dnes. Chceme prostě podpořit výhradně slovenské farmáře," vysvětluje paní Leitnerová.

První farmářské stravenky už se dostaly do oběhu. Mají hodnotu 3,50 eura a už se ozvaly první restaurace, které tyto stravenky od zákazníků berou a sami od farmářů vykupují jejich produkty: sýry, česnek nebo vajíčka.

Samotní farmáři věří, že se Farmářský stravní lístek na Slovensku ujme. „Myslíme si, že ano. Stravenka může být puncem toho, že jde o výrobek, který je kvalitní a zdravý. A Slováci už začínají více hledět na kvalitu než jen cenu,“ říká paní Adriana, která nabízí domácí sýry a uzeniny.

Petr Vavrouška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme