Nad Českem popílek z islandské sopky zatím není, trápí ale sever Evropy

Islandská sopka Grímsvötn dál chrlí do atmosféry obrovské množství prachu a popela. První evropské země mimo Island už musely omezit letový provoz. Nejvíce postiženo je zatím Skotsko, kde kvůli přerušené letecké dopravě uvízly tisíce cestujících. Dále provoz omezila Airways, KLM, Aer Lingus nebo Easy. Nad Českou republikou zatím není žádná koncentrace popílku z islandské sopky a letecký provoz je v normálu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Island. Sopka Grímsvötn | Zdroj: Reuters

Provoz omezilo Irsko a některé spoje zrušily i Dánsko a Norsko. Naproti tomu sám Island mohl kvůli příznivým větrům lety obnovit, včetně hlavního letiště Keflavík.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vlivu islandské sopky Grímsvötn na letecký provoz mluvil na Rádiu Česko mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma

Podle seismologa Aleše Špičáka je důležité složení sopečného prachu. Pokud je totiž hrubší a těžší, což by mohlo být právě v tomto případě, pak rychleji klesá k zemi:

„O tom se vloni málo mluvilo a strašně to ovlivňuje modely, kterými se počítá ten předpokládaný rozsah. Čili to má zásadní vliv. A pokud tomu tak opravdu je, tak předpoklad, že by se prach mohl rozšířit do větší vzdálenosti, se samozřejmě zmenšuje.“

Zatímco o víkendu stoupal kouř do výšek až 15 kilometrů, nyní je to podle dostupných informací zhruba do výše 5 až 7 kilometrů. Ještě během dneška by mělo vzlétnout speciální výzkumné letadlo, které měří hustotu a složení popílkového mraku.

„Z meteorologických prognóz, které se k nám dostávají, je patrno, že mrak se zatím rozjel do dvou směrů. Severovýchodní se blíží ke Skandinávii, druhý, v nižších polohách, se blížil k Irsku a Britským ostrovům,“ říká mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Poslední slovo má pilot

Podle Klímy po zkušenostech z loňského roku došlo k významným změnám, jak podobnou situaci řešit:

„Dokonce přesně před měsícem bylo velké cvičení, které simulovalo výbuch sopky. Shodou okolností právě ta sopka, která ve skutečnosti explodovala, byla předmětem cvičení. Teď už je to realita a díky novým provozním postupům, které byly na úrovni Mezinárodní organizace pro civilní letectví přijaty, zajišťují dva hlavní úkoly. Aby byla zajištěna bezpečnost civilní letecké dopravy, ale zároveň aby tato situace neměla plošný vliv na systém letecké dopravy v Evropě, jak se tomu stalo v loňském roce.

„Podle toho, jak mrak sopečného popela postupuje, je Evropa rozdělena do jednotlivých zón podle koncentrace sopečného popela. Pouze v zóně, kde je ta koncentrace vyšší, než 4000 mikrogramů na metr krychlový, tam není doporučováno lety provádět,“ vysvětluje Klíma a uvádí:

„Letecké společnosti si samy rozhodují, zda provedou let podle určené koncentrace popela ve vzduchu, nebo ho neprovedou. A samozřejmě každá společnost má jiný systém bezpečnosti a sama se rozhoduje. Poslední instancí, která rozhoduje, je ale vždy pilot. Kapitán letadla je finálně odpovědný za provedení letu. A když si při přípravě letu uvědomí, že let za těchto okolností neprovede, je to jeho rozhodnutí.“

"Koncentrace nad Českou republikou není v současné době žádná. Nepatříme do žádné z těchto zón," dodává Klíma, podle kterého je letecký provoz nad Českem v normálu.

Ladislav Dvořák, Ondřej Černý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme