Nádraží ve Stuttgartu se nebude stavět v plánované podobě, rozhodl soud
Kontroverzní nádraží ve Stuttgartu se možná stavět nebude. Alespoň ne v plánované podobě. Vyplývá to z rozsudku správního soudu. Stavbu nádraží minulý měsíc schválili občané v referendu. Celý projekt nového železničního uzlu měl stát několik miliard eur. Původně se mluvilo o sedmi, pak o osmi a v poslední době dokonce o 18 miliardách eur.
Stavbu nového nádraží známého jako Stuttgart 21 od začátku provázejí protesty místních lidí i ekologů. Na začátku října začaly přípravné práce, které vyvolaly demonstrace. Bylo při nich zraněno 400 lidí.
Výstavba nového železničního uzlu předpokládá stavbu 16 železničních tunelů a 18 mostů, položení 60 kilometrů železničních cest a hlavně výstavbu podzemní průchozí stanice. Jde o jeden z největších stavebních projektů v Evropě, měl vzniknout během devíti let.
Hostem Rádia Česko spolupracovník Jaroslav Šonka, který dění kolem stuttgartského nádraží bedlivě sleduje.
Jak na Rádiu Česko uvedl spolupracovník Jaroslav Šonka, který dění kolem stuttgartského nádraží bedlivě sleduje, z nejnovějšího rozsudku správního soudu v Manheimu vyplývá několik podstatných rozhodnutí.
„Poukázal na věci, které se do zpráv nedostanou. Pokud se mluví o devíti miliardách, nebo někdy i o 12 miliardách, které se vynaloží, jsou tam ještě další hodnoty. Například ekologická organizace varuje, že hrozí vyhubení ohroženého brouka, který v místě žije. Další věcí je, že se původně plánovaly vyčerpat 3 miliony kubíků vody, propočtem se ale zjistilo, že to bude 7 milionů. Snížila by se tak hladina spodní vody, což by mělo neblahé následky pro město,“ vysvětlil.
Ze soudního rozsudku podle Šonky nyní vyplývá, že projektanti a stavitelé musí brát ohled na rešerše ekologů a zahrnout je do přípravy projektu. „Znamená to, že ti, kteří proti sobě bojovali, mají teď soudem nařízeno spolupracovat,“ dodal.