Námořní mise Atalanta omezila pirátské útoky u Somálska. Na velitelství pracují i čeští vojáci

Námořní mise s kódovým označením Atalanta zredukovala v posledních dvou letech pirátské útoky u somálského pobřeží. Vody Indického oceánu hlídají v současné době čtyři vojenská plavidla. Dvě fregaty patří Němcům, jednu loď vyslala Itálie a také Španělsko. Vojenská operace Evropské unie má své velitelství v Northwoodu u Londýna, kde působí i několik českých vojáků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

somálští piráti

somálští piráti | Foto: licence Public Domain (eng), United States Navy

Společnosti vplouvající do oblasti afrického rohu musí s velitelstvím automaticky navázat kontakt.

„Posílají své registrace, které zpracováváme do našeho systému. Následně posílají informace o své pozici a případné změny, jestli potřebují nějaký doprovod nebo se budou účastnit skupinového tranzitu. To vše přichází skrze e-maily,“ popisuje v operační místnosti nadrotmistr Martin Krušina.

Přehrát

00:00 / 00:00

První námořní operace v dějinách EU pokračuje. Mise Atalanta omezila pirátské útoky u Somálska. Na velitelství natáčel zpravodaj Jiří Hošek

Při pohledu na obrazovku celého prostoru námořní operace si člověk uvědomí, o jak náročný úkol jde. Somálské pobřeží má 3025 námořních mil, navzdory tomu je poskytovaná ochrana nákladních lodí velmi efektivní.

„Měli jsme tu případy, kdy kapitáni zavolali přímo sem do operačního centra, že jsou v situaci, kdy se cítí být ohrožení nebo přímo napadeni. Díky tomu, jaký máme přehled, jsme pokaždé mohli k lodi vyslat válečné plavidlo tak rychle, že jeho helikoptéra do hodiny kroužila nad obchodní lodí v nesnázích. Nikdy nešlo o skutečný pirátský útok. Většinou šlo o setkání s rybářskými čluny," popisuje německý námořní kapitán Thorsten Marx.

Německá fregata Bayern je součástí námořní mise Evropské unie s kódovým označením Atalanta | Foto: European Union Naval Force Somalia – Operation Atalanta

Piráti měli v lednu 2011 ve své moci 32 plavidel a zadržovali 732 rukojmí. Za poslední více než rok ale válečná plavidla v misi Atalanta řešila jen jedinou podezřelou událost. Zástupce velitele námořní operace Evropské unie, Jonas Wikström ze Švédského královského námořnictva, ale nabádá k bdělosti.

„Podle našich odhadů piráti stále mají jak schopnosti, tak úmysl na lodě zaútočit. Je možné, že zločinecké sítě jen přechodně pozastavily své aktivity, nebo částečně přešly na jinou trestnou činnost. Nesmíme polevit a poskytnout jim příležitost. To je společný závazek námořní operace i rejdařského průmyslu," uvádí kontradmirál Wikström.

Mise Atalanta začala v prosinci 2008 a je první námořní operací v dějinách EU. Vojáci členských zemí mají za úkol potírat pirátství a ozbrojené přepadávání podél pobřeží Somálska. Vody hlídají kromě lodí také námořní patrolovací letouny. Na velitelství v britském Northwoodu působí také čeští vojáci, čtrnáctou skupinu Armády České republiky tvoří tři příslušníci.

Za klíč k úspěchu považuje ukázkovou spolupráci mezi námořní misí EU, silami NATO a válečnými plavidly plujícími například pod vlajkou Číny nebo Indie.

„K tomu musíme přičíst úsilí přepravních společností, které investovaly do bezpečnosti a začaly pro lodě najímat soukromé ozbrojené ochranky. Důležité jsou i právní dohody Evropské unie s některými zeměmi regionu, které umožňují trestní stíhání zadržených pirátů. Stíháno jich bylo 154 a 127 sedí ve vězení. Tyhle prvky společně přispívají k potlačení pirátství," dodává Wikström.

V roce 2011, kdy byla aktivity korzárů nejvyšší, čítala unijní flotila u afrických břehů 12 válečných plavidel. Na moři zůstaly v současné době jen čtyři lodě v čele s vlajkovou německou fregatou Bayern.

Světová banka stále odhaduje celkové roční náklady související s aktivitou pirátů na 18 miliard eur. Simon Church z civilní sekce mise Atalanta naznačuje, že některé rejdařské firmy začínají v investicích do bezpečnosti polevovat.

„Bezpečnost globálně, a nemám tím na mysli jen situaci v Indickém oceánu, je pro námořní společnosti daleko důležitější než v minulosti. My se snažíme rejdaře ovlivňovat zprávami o možných rizicích. Šéfové firem ale musí brát v potaz, že soukromé ochranky na palubách lodí a další bezpečnostní opatření stojí peníze. Je pravdou, že jsme tu už dlouho dobu neměli potvrzený pirátský útok, a rejdaři musejí brát ohled na svůj zisk," připouští Church.

Představa o útocích na obří kontejnerové lodě, kterou jste možná získali z filmu Kapitán Phillips s Tomem Hanksem, je dnes už trochu nepřesná. Minimálně v tom, že piráti už nekují pikle na plážích, protože vědí, že tam jsou díky moderní výzvědné technice pod drobnohledem.

Současný mandát unijní operace Atalanta vyprší v prosinci letošního roku. Počítá se ale s jeho dalším prodloužením do roku 2018. Jde o první námořní operaci v dějinách Evropské unie.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme