Napoví o záhadě letu MH370? Nalezený kus křídla začnou zkoumat experti v Toulouse

Ve francouzském Toulouse se sešli letečtí experti z Francie a Malajsie, aby zkoordinovali zkoumání trosek letadla, které minulý týden vyplavilo moře na ostrov Réunion v Indickém oceánu. Vlastní společné vyšetřování začne ve středu a mělo by dát odpověď na otázku, zda nalezený kus kovu skutečně pochází ze ztraceného stroje letu MH370.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Francouzští policisté a vyšetřovatelé zkoumají úlomek křídla nalezený na ostrově Réunion | Zdroj: Reuters

Více než dva metry dlouhý úlomek, který byl zřejmě vztlakovou klapkou křídla, objevili minulý týden ve středu na Réunionu pracovníci firmy pověřené čištěním pobřeží.

Malajsie následně potvrdila, že tento předmět pochází z Boeingu 777, tedy z letadla stejného typu, jako byl zmizelý stroj z letu MH370.

Přehrát

00:00 / 00:00

Může zkoumání nalezeného úlomku pomoci k objasnění záhady letu MH370? Ptali jsme se leteckého publicisty Martina Velka

„Že je to kus, který by měl být dokonce ztotožnitelný s daným výrobním číslem letadla, už je poměrně jisté. Rozhodně je jasný typ, ze kterého to je, žádný Boeing 777 nikde jinde nechybí,“ připomněl letecký publicista Martin Velek.

Hypotézu, že jde o část zmizelého malajsijského boeingu, podporují i další dostupné informace. Například někteří odborníci na oceánské proudy už vypočítali, že pokud stroj letěl tak, jak se předpokládalo, tedy nad Indickým oceánem, a zřítil se do jeho vod, mořské proudy by jeho trosky vyplavily právě na podobných místech zhruba v tuto dobu, tedy 17 měsíců po tragédii.

Trosky budou zkoumat experti v centru generálního ředitelství letecké techniky (DGA) v Balmě u francouzského Toulouse | Foto: Reuters

Nalezený kus letadla je teď v laboratoři francouzského ministerstva vnitra u města Toulouse, kde se bude dál zkoumat. Z analýz by podle Martina Velka mělo být možné poznat třeba i to, jak se část odlomila.

„Mimo jiné se z předběžného průzkumu součástky objevila zpráva, že se letadlo nezapíchlo do vody z velké výšky a ve vysoké rychlosti, ale že to vypadá spíš jako důsledek nějakého nouzového přistání,“ řekl Velek.

„Ví se zhruba, jaké síly působí při onom nouzovém přistání, kdy se pro snížení rychlosti klapky vysunují. Z hlediska mechanického je voda při přistání podobně tvrdá, jako kdyby letadlo sedalo na beton. Pozná se, že kolejničky, ve kterých se klapka pohybuje, byly povysunuty a v tomto momentu se zlomily nebo byly zdeformovány,“ vysvětlil letecký publicista.

Úlomek letadla na Réunionu zřejmě pochází z letu MH370 | Foto: ČTK

Stroj společnosti Malaysia Airlines vyrazil loni 8. března z malajsijského Kuala Lumpuru na sever do čínského Pekingu. Krátce po startu ale změnil směr letu a podle pozdějších zjištění vojenských radarů nejspíš zamířil nad Indický oceán. Na jeho palubě v tu chvíli bylo 227 cestujících z 15 zemí a 12 členů posádky.

Po letounu se nejdřív pátralo v Andamanském moři, ale časem se pátrací akce definitivně přesunuly do oblasti v Indickém oceánu západně od Austrálie, kam mohl boeing v daných podmínkách doletět. Do rozsáhlé mezinárodní akce pod vedením Austrálie se zapojily desítky lodí a letadel, speciální ponorky zkoumaly i mořské dno ve velkých hloubkách. Žádná prokazatelná stopa po letadle se však nenašla.

Martin Hromádka, Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme