Nejlínější jsou Indonésané, nejvíce toho denně nachodí obyvatelé Hongkongu, zjistili vědci

Který národ je nejlínější, a který naopak nejaktivnější? Vědci z americké Stanfordovy univerzity sestavili žebříček a zjistili, že pokud jde o pohyb, nejlépe jsou na tom obyvatelé Hongkongu, nejhůř naopak v Indonésii.

Tento článek je více než rok starý.

Stanford (USA) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chodci (ilustrační foto)

Chodci (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Vědci měřili lenost podle počtu kroků, které lidé ujdou v průměru za jeden den. Data získali z aplikací v chytrých mobilních telefonech, a to od více než 700 tisíc lidí na celém světě.

V měřeném období 68 dní lidé v Hongkongu průměrně ušli bezmála 7000 kroků, zatímco Indonésané jen asi 3500. Světový průměr je lehce pod 5000. Češi jsou v aktivnější třetině někde mezi pěti a šesti tisíci kroky denně.

I když data zkreslují lidé, kteří u sebe telefon nemají celý den, autoři studie tvrdí, že množství získaných dat je tisíckrát větší než jakákoli dosavadní studie, a proto je považují za dostatečně vypovídající.

Vědci sledovali také vztah mezi tělesnou aktivitou a obezitou. Zjistili přitom, že míra obezity ve světě ani tak nezáleží čistě na tom, jak moc se lidé v průměru pohybují. Například ve Spojených státech a Mexiku lidé průměrně ujdou zhruba stejně kroků. Vyšší procento obézních je ale ve Spojených státech, kde jsou velké rozdíly mezi těmi aktivnějšími a těmi, kdo se hýbou méně.

Města uzpůsobená chodcům

Ukázalo se také, že tam, kde jsou největší nerovnosti, tam obezitou – a také nedostatkem pohybu – trpí častěji ženy. To je příklad Saúdská Arábie nebo Spojených států. Jen malá nerovnost pak byla například ve Švédsku nebo Japonsku.

A proč vlastně někde lidé chodí víc a jinde méně? Podle studie to závisí mimo jiné na tom, v jakém prostředí lidé žijí. Když vědci srovnali data z amerických měst, zjistili, že výrazně aktivnější byli lidé ve městech jako New York nebo San Francisco, která jsou uzpůsobená pro chodce.

Naopak tam, kde člověk všude musí jezdit autem, jako v Memphisu nebo Houstonu, toho lidé moc nenachodili. Takže nepřekvapí, že se lidé pohybují hlavně tam, kde k tomu mají dobré podmínky. V boji s obezitou proto podle nich pomůže třeba to, když se města přizpůsobí víc chodcům než autům.

Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme