Němci investují do Labe. O jeho využití ale panují spory

Podle Enaka Ferlemanna z německého ministerstva dopravy bude lodní nákladní doprava jako nejekologičtější způsob přepravy zboží hrát v budoucnu stále větší roli. Samotným ekologům se však taková představa nelíbí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Drážďany - Fénix vstal z popela

Drážďany - Fénix vstal z popela | Foto: Ivan Štern | Zdroj: Český rozhlas

„Budoucnost nákladní dopravy na Labi vnímáme velmi pozitivně. Samozřejmě, že význam Rýna je v Evropě mnohem větší. Ale zároveň považujeme Labe, podobně jako Dunaj, Odru nebo Veseru, za významnou dopravní tepnu,“ říká státní tajemník německého ministerstva dopravy Enak Ferlemann.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Kláry Stejskalové o postojích německé strany ke splavnosti Labe

Přitom ještě donedávna se nad nákladní dopravou na Labi vznášel otazník. Na jaře jednal německý parlament o přesunutí Labe mezi takzvané doplňkové vodní trasy. To by znamenalo významné snížení investic do údržby řeky na německé straně. Od návrhu Německo nakonec ustoupilo.

„Počítáme s narůstající nákladní dopravou v Evropě, s rostoucí výměnou mezi východní a západní Evropou. Proto vítáme realizaci projektů na českém toku Labe. Lodní doprava je tou nejekologičtější, která se dnes nabízí. V duchu ekologie není zájem o takový provoz na silnici nebo železnici, ale o zvýšení lodní přepravy. Tam existují rezervy.“

S prohlubováním koryta Labe a výstavbou zdymadel u Děčína nesouhlasí ochránci životního prostředí.

„Labe je naprosto unikátní a vzácná řeka. Ve střední Evropě není žádná jiná, která by měla tak zachovaný přírodní ráz,“ říká Ernst Paul Dörfler z ekologické organizace Bund. Dále dodává, že zboží by mělo jezdit po železnici.

ČTĚTE TAKÉ: Otázka splavnění Labe rozděluje ekology a rejdaře

„Loď dnes není tím nejlepším dopravním prostředkem. Především malí dodavatelé musejí být flexibilní, rychlí a doprava na řece trvá týden. Navíc je zcela závislá na stavu toku,“ vyjmenovává nevýhody lodní dopravy Dörfler.

Za posledních dvacet let bylo podle Dörflera ve východním Německu investováno do lodní dopravy téměř tři a půl miliardy eur a přeprava zboží přitom stále klesá.

Méně peněz do vodních cest, ale více do ochrany před povodněmi, ochrany přírody a říční turistiky – tak by si představoval budoucnost Labe mluvčí německých ekologů, kteří upozorňují i na to, že stavbou hrází by vyschly unikátní lužní lesy v Sasku-Anhlastku.

Speciál Martina Veselovského 31. října 2011 – Ústí nad Labem | Foto: AG Geronimo

Enak Ferlemann z Ministerstva dopravy podobné obavy odmítá: „Proto jsme vypracovali celkový koncept pro Labe, který zohledňuje požadavky ochrany přírody, zachování přírodního dědictví, ale také splavnosti Labe. To jsou dvě strany jedné mince. Chceme také stabilizovat říční dno, aby se nezanášelo. Tím by neměla klesat hladina vody. Z těch kroků by měly profitovat obě strany.“

Větší investice se na německém toku Labe měřícím 728 kilometrů neplánují. Německá strana se ale zaručuje, že se Labe vrátí do stavu před povodněmi v roce 2002. S prohlubováním koryta by se mělo začít už v příštím roce. Řeka by pak měla být splavná po 345 dní v roce.

Diskusi o zajištění splavnosti Labe i případných dopadech na životní prostředí nabídne dnešní speciál Martina Veselovského. Videopřenos můžete od 17 hodin sledovat na našem webu.

Klára Stejskalová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme