Německé dálnice pod zatěžkávací zkouškou

V Německu dnes prochází zatěžkávací zkouškou nový systém elektronického mýtného pro nákladní automobily nad 12 tun. Nenaplnily se černé předpovědi, že se první pracovní den nového roku mohou tvořit zácpy nebo že dokonce dojde k dopravnímu kolapsu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

kolona kamiónů na dálnici | Foto: Věra Luptáková

Jak se ČRo osobně přesvědčil, provoz na silnicích v Sasku není ochromen. Stejnou situaci automotoklub ADAC hlásí z celého Německa. Společnost Tollcolect na všechna místa registrace nasadila navíc dobrovolníky z řad studentů. Žádný z těch, které Český rozhlas oslovil, ale nemluvil česky či jiným slovanským jazykem, jak se původně slibovalo. Nicméně obsluha ochotně pomáhá všem řidičům. Většina kamionů totiž nemá palubní měřící jednotku. Proto musí platit hotově nebo kartou. Česko přitom patří ke kamionovým velmocem. Podle německýcm údajů ze 14 tisíc kamiónů má už onboard jednotku 5 tisíc vozů, srovnatelná Itálie jen 1500.

Většina nákladních aut u nás přístroj na měření elektronického mýtného už má. Ostatní musí platit na terminálech nebo přes internet. Někteří dopravci totiž německou firmu, která výběr mýta zajišťuje a dodává měřící přístroje, kontaktovali na poslední chvíli.

Většina dopravních společností se ale stihla připravit. Předsedkyně představenstva jedné z firem Kateřina Kratochvílová například měla obavy, že by její zaměstnanci nezvládli komunikaci na terminálech. "Je to věc nová pro řidiče a v těch automatech není navolen český jazyk. Je tam angličtina, němčina, polština a francouzština a přeci jen řidiči nejsou jazykově vybaveni."

České silnice se podle odborníků musejí připravit na nárůst kamionové dopravy. Ministerstvo dopravy odhaduje, že kamionů by mohlo přibýt až dvacet procent. To ale sdružení autodopravců Česmad Bohemia považuje za přehnané. Mluvčí Česmadu Martin Felix také očekává, že situace se časem vrátí k normálu. "Minimálně v příštích několika týdnech to zase opadne. Máme zkušenosti z Rakouska, kde se zavedené mýto snažili řidiči objíždět po okresních silnicích. Pak zjistili, že čas je dražší než placení mýta a vrátili se zpátky na dálnice. Přes Českou republiku se některé typy přeprav budou snažit objet, ale později se vrátí k dálnicím, byť placeným."

Markéta Kaclová, Viktorie Hošková, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme