Německé dráhy chtějí proti sprejerům nasadit bezpilotní letadla

Milionové škody si každoročně připisují dopravní podniky, železnice i další společnosti kvůli řádění sprejerů. Německé dráhy teď vytáhly do boje. Proti graffiti chtějí nasadit bezpilotní letouny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vagón

vagón | Foto: Eva Odstrčilová

Jde v podstatě o létající infračervené kamery. Stroje jsou do 500 metrů dálkově ovládané, na delší vzdálenosti fungují na bázi autopilota. Mohou létat do výšky až 150 metrů a ve vzduchu vydrží až 80 minut.

Podle šéfa bezpečnosti drah je nějaký zásah proti sprejerům naprosto nutný. Loni dráhy zaznamenaly 14 tisíc případů graffiti a jejich odstranění přišlo společnost na více než 7 a půl miliónů eur.

Přehrát

00:00 / 00:00

O boji proti sprejerům mluvily ve Stalo se dnes zpravodajka Českého rozhlasu v Berlíně Klára Stejskalová a mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová

Nasazení nepilotovaných letadel je zatím ve fázi testování. Pořízení jednoho stroje přijde na 60 tisíc eur. Dráhy jsou ale přesvědčeny, že se jim to vyplatí.

Monitorování bude kvůli zákonu na ochranu soukromí možné jen na pozemcích Deutsche Bahn. Vedení drah ale věří, že tak bude získávat důkazy použitelné k trestnímu stíhání vandalů.

Graffiti jsou problémem, který řeší i České dráhy. Náklady na odstranění nasprejovaných znaků se v průměru pohybují mezi 450 a 600 korunami za metr čtvereční.

„Dá se říct, že útoky sprejerů jsou každý rok větší a rozsáhlejší. Škody dosahují řádově desítek miliónů korun,“ potvrdila mluvčí drah Radka Pistoriusová.

České dráhy proto německý experiment pozorně sledují. Rozhodující pro ně bude ekonomický aspekt. Zatím spolupracují hlavně s bezpečnostními agenturami.

Igor Maňour, Klára Stejskalová, Helena Šulcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme