Německo a ČR podle Merkelové ve sporu o naftu spolupracují, rozhodne však justice
Německý stát pomáhá Česku v kauze Viktoriagruppe, konečné rozhodnutí ve sporu o zabavenou naftu však bude na justici. V Berlíně to po setkání s českým premiérem Bohuslavem Sobotkou řekla německá kancléřka Angela Merkelová. Oba politici mluvili třeba také o železniční dopravě. Sobotka řekl, že ČR má velký zájem, aby mezi oběma zeměmi jezdily rychlovlaky.
V kauze Viktoriagruppe jde mimo jiné o zabavenou naftu v hodnotě 1,2 miliardy korun.
„Německo a Česká republika spolupracují velmi úzce na tom, co by se mohlo ještě uvést pro zlepšení vlastnického postavení českého státu,“ řekla kancléřka Angela Merkelová, ovšem s tím, že případ má v rukou německá justice.
Naftu si v Německu u dnes již zkrachovalé společnosti Česká republika uložila jako strategickou rezervu. Insolvenční správce však pohledávky Česka vůči zkrachovalé firmě neuznal.
Podle premiéra Bohuslava Sobotky je Česko připravené své vlastnictví doložit. „Jde skutečně o majetek České republiky, který byl pořízen za prostředky daňových poplatníků z České republiky a přirozeně česká vláda má zájem na tom, aby tento majetek nebyl dotčen jakýmikoli problémy společnosti Viktoriagruppe,“ uvedl Sobotka.
Podpora technických oborů a němčiny, vidí Sobotka recepty, jak víc lákat německé investice
Číst článek
Sobotka s Merkelovou mluvili také o železniční dopravě. Podle českého premiéra by se vlakové spojení z Prahy do Německa mělo výrazně zlepšit.
„Je ostuda, pokud to spojení mezi Českou republikou a Německem v 21. století je v takovém stavu, v jakém je,“ poznamenal Sobotka, podle nějž má Česko velký zájem na tom, aby mezi oběma hlavními městy jezdily rychlovlaky.
Vzdálenost mezi Prahou a Berlínem urazí vlaky v současnosti za čtyři a půl hodiny. Zkrácení této doby je podle premiéra Sobotky více než žádoucí.
Podle Merkelové bude záležet na tom, jestli Německo tyto plány zahrne do své koncepce spolkových dopravních cest, která se právě teď tvoří. Dá se předpokládat, že zastánce na německé straně bude mít projekt zejména u Sasů a Bavorů.
Kdyby Německo tyto plány do koncepce nakonec promítlo, cestující by si na větší komfort museli i tak ještě počkat. Česko by zřejmě začalo – s využitím evropských fondů – stavět první úsek mezi Prahou a Lovosicemi nejdříve v roce 2022.