Stroje se skvělou pověstí. Tramvaje Tatra vydrží v ulicích Berlína kvůli covidu déle, pak vyrazí do světa

Berlínský dopravní podnik chtěl k minulému pátku ukončit provoz starých československých tramvají. Žluté tatry postupně vystřídaly modernější stroje a už nebyly zapotřebí. Všechno ale změnila pandemie koronaviru, kvůli které se tatry hned po víkendu vrátily do služby.

Od stálého zpravodaje Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Berlín chtěl původně ukončit provoz Tater KT4, místo toho se ale znovu vrátí do provozu. MHD totiž zkrátila intervaly a využije všechno, co má k dispozici. | Foto: Václav Jabůrek | Zdroj: Český rozhlas

V tramvajovém depu Berlín-Köpenick stojíme s panem Hartmutem Gröschkem v kabině dnes už historického vozu v barvách někdejšího východního Berlína. Hranatá kloubová tramvaj KT4 křižuje metropoli skoro 50 let.

„Typický český zvonek, všechno zůstalo při starém. Jezdit s tímhle vozem je fantastické. Mám ho rád hlavně díky té jednoduchosti a navíc je robustní,“ popisuje řidič nadšeně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Berlínskou hromadnou dopravu máme spojenou hlavně s metrem a nadzemní dráhou. Pro východní část města jsou ale životně důležité tramvaje a mezi nimi taky staré československé Tatry. Reportáž zpravodaje Václava Jabůrka

Jak tvrdí, cestující dnes mají radši spíše novější nízkopodlažní vozy. „U dveří nejsou schody, a hlavně pro starší lidi a rodiny s dětmi je to příjemnější. Mimochodem u kočárků je zajímavé, že ještě tak před třiceti lety je cestující ochotně vynášeli nahoru. Tyhle časy jsou ale pryč a je to celkem vzácné,“ vysvětluje Gröschke pro Radiožurnál.

„Mezi řidiči má ale KT4 pořád skvělou pověst. Je spolehlivá, bytelná a navíc ty novější tramvaje jsou vlastně jen takové pojízdné počítače. Tam stačí menší porucha elektroniky anebo špatně zapadlá vločka sněhu, a hned se jede hůř.“

Svého času byly tatry nejpoužívanějšími tramvajemi Berlína. O tohle prvenství přišly v 90. letech. Z původních několika stovek se už používá jen zlomek.

„Teď v Berlíně jezdí posledních dvacet vozů. Od 12. února se jejich pravidelná linka ruší, protože se na ní staví a původně se měly úplně stáhnout z provozu. Ale berlínská radnice je nakonec ještě využije. Od pondělí s nimi posílí další spoje. Kvůli pandemii se totiž zkrátily intervaly, aby tramvaje nebyly přeplněné. Takže tatry ještě nějakou dobu zůstanou,“ doplňuje Hartmut Gröschke.

Přestupní stanice Berlín

Berlínské tatry tak budou v provozu ještě pár týdnů a možná i několik měsíců. Od strojů, které postavili dělníci v pražské ČKD, se ale dost proměnily. Z historické béžovo-oranžové tramvaje přecházíme o pár kolejí dál, kde stojí křiklavě žlutá.

„Tady máme i současnou variantu. Má posuvné dveře, které lépe těsní. Typické plastové sedačky nahradily polstrované. A hlavně se přestavěla kabina. Místo pedálů se všechno ovládá pákou, takovým jakoby joystickem,“ říká Gröschke.

Berlínská tramvaj model T6A2 | Foto: Václav Jabůrek | Zdroj: Český rozhlas

Podle něj je o tyto tramvaje velký zájem a postupně se prodají hlavně do východní Evropy. Německá metropole je pro ně jen taková přestupní stanice. „Třeba loni se prodalo osm vozů do Magdeburgu, a pak se uzavřel obchod třeba s ukrajinským Záporožím. Tam byli opravdu rádi, že jsou KT4 k dispozici a mohou si je odkoupit,“ poznamenává.

Dalším zájemcem je například ukrajinské město Dnipro. Ostatně pro jeho dopravní podnik rozhodně nejde o první obchod s Německem.

„Například Drážďany a Magdeburg tam prodaly své Tatry T4, které tam našly svůj druhý domov. Hodně zemí vlastně i vítá, že se těch starých tramvají z dob NDR zbavujeme. Nákup nějakých nových jednotek si totiž dovolit nemůžou,“ dodává Gröschke. Za ním stojí žlutá KT4, které tak asi ještě rozhodně neodzvonilo.

Václav Jabůrek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme