Němečtí strojvedoucí jsou opět ve stávce. Nabídku Deutsche Bahn odmítli, dráhy se obrátily na soud

Strojvedoucí osobních vlaků se ve čtvrtek v 2.00 přidali ke svým kolegům z nákladní dopravy, kteří stávkují od středečního odpoledne za vyšší mzdy. Protestu, který skončí příští týden v úterý, se Deutsche Bahn (DB) pokusily předejít novou nabídkou, tu ale šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky odmítl jako nepřijatelnou. Dráhy pak dopoledne oznámily, že požádaly soud, aby předběžným opatřením stávku v zájmu zákazníků zakázal.

Berlín (Aktualizováno: 11:35 2. 9. 2021) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kvůli stávce musejí miliony cestujících počítat s výraznými omezeními | Foto: Michele Tantussi | Zdroj: Reuters

„Mám dobrou a špatnou zprávu. Ta dobrá je, že to je od DB vůbec nejlepší nabídka, kterou dosud učinily. Ta špatná zpráva pro cestující je, že stávka pokračuje,“ řekl Weselsky v ranním rozhovoru s televizemi ARD a ZDF na nádraží v Lipsku.

Ač podle odborového předáka učinily DB pokrok, odbory stále považují nabídku za nepřijatelnou. „S tímhle nikdo na světě a už vůbec žádné odbory nemohou souhlasit.“

DB, které ke stávce nevidí důvod, neboť jsou přesvědčeny, že odborářům vyšly vstříc, se nyní obrátily soud. „V zájmu našich zákazníků se proti stávce GDL soudně bráníme,“ řekl šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. V prohlášení dopravce uvádí, že žádost o vydání předběžného opatření podal u specializovaného pracovního soudu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Strojvedoucí v Německu stávkují. Miliony lidí se potýkají s výpadky v dálkové i regionální dopravě

Číst článek

Rozhodnutí soudu se v takových případech zpravidla očekává v řádu hodin. Seidler poznamenal, že právo stávkovat je důležitým prostředkem zaměstnanců. „Stávky jsou ale přípustné jen tehdy, pokud jsou ve shodně s platnými zákony. A tak tomu u stávky GDL podle našeho názoru není,“ dodal. Drahám tak podle něj nezbývá než nechat věc soudně přezkoumat.

Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.

DB dosud nabízely vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady pandemie covidu-19. Nově ale DB souhlasí s příspěvkem až 600 eur (zhruba 15 300 korun) a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit 36 měsíců. GDL ale chtějí ještě kratší lhůtu, a to 29 měsíců.

Jak rychle se vedení DB a odbory dohodnou, není jasné. GDL prozatím tvrdí, že s protestem skončí v úterý nad ránem, tedy podle plánu. Komentátoři uvádějí, že Weselského cílem není zvýšení mezd, ale zajištění další existence pro GDL.

Podle zákona o kolektivním vyjednávání totiž platí ve společnostech taková smlouva, kterou vyjednal větší odborový svaz. A na železnici je GDL menším hráčem než konkurenční svaz EVG. Ten také nynější stávku kritizuje.

Komplikace pro cestující

Kvůli stávce musejí miliony cestujících počítat s výraznými omezeními, i když DB ráno oznámila, že se jí daří jezdit podle náhradního jízdního řádu. DB chce vypravovat po dobu protestu oproti běžnému řádu okolo 40 procent regionálních vlaků a zhruba čtvrtinu dálkových spojů. To je ale celoněmecký průměr, na východě je situace od rána výrazně horší.

Po vnitřní krizi míří němečtí sociální demokraté na vrchol. Těží z chyb rivalů i ‚zdvořile klidného‘ Scholze

Číst článek

Jádrem stávky je totiž východ Německa, především Berlín s Braniborskem. Naopak na západě země, kde některé smlouvy strojvedoucím zakazují stávkovat, je doprava plynulejší.

S problémy se potýkají také velká města. Berlínská městská železnice S-Bahn sice jezdí v centru každých 20 minut, spoje v okrajových částech ale jezdí výrazně omezeněji a některé linky jsou zcela bez provozu. V Berlíně nejezdí mimo jiné okružní linky.

Nynější stávka je třetí za posledních 30 dní. Stejně jako během předchozích protestů ani teď nejezdí přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou. Spoje na trati do Česka končí a začínají v Drážďanech. Mezi Berlínem a saskou metropolí je možné cestovat náhradní autobusovou dopravou nebo využít omezenou nabídku vlaků. Cesta po železnici se ale neobejde bez přestupů. 

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme