Německý parlament začíná mluvit o omezení rychlosti

V Německu je ohrožena občanská svoboda, hořekují němečtí poslanci. Poslanci Bundestagu ve vzácné shodně napříč politickým spektrem, se chystají totiž podetnout jeden z pilířů, který symbolizuje tuto svobodu - nejde o nic méně než o zavedení plošného omezení rychlosti na německých dálnicích.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice

dálnice | Foto: Jan Rosenauer

Teoreticky, kdyby monopost Formule 1 měl technické osvědčení, mohl by se pohybovat po německých dálnicích bez omezení, pokud by ho tedy někdo závistivě nebrzdil v předjíždění. Německo má 12 tisíc kilometrů dálnic a jen na třetině z nich je omezena rychlost, zbytek je předmětem pýchy na občanskou svobodu v zemi. "Také v naší zemi existuje pochopitelně výrazné cítění svobody, ale na druhé straně v Americe mají přece omezenou rychlost a zvykli si tam na to," upozorňuje Ernst Ulrich von Weizsäcker jeden z poslanců, kteří požadují omezení rychlosti na 130 km/h.

Kromě zvýšené bezpečnosti na dálnicích je pádným argumentem také úspora pohonných hmot, jejichž cena se pohybuje nyní v rekordních hodnotách. Diskuse o citlivém tématu ale nabývá až kuriózních rozměrů. Vedoucí Spolkového úřadu pro životní prostředí Axel Friedrich tvrdí, že správnou jízdou je možné ušetřit až 30 procent. A tak se také hned objevil návrh zavést povinné kursy při koupi nového vozu, které by zajišťovali výrobci. Do deseti let tak by byli proškoleni všichni němečtí řidiči. Podle průzkumu si 85 procent z nich ale myslí, že je to hloupost.

Každý by měl jezdit tak rychle, jak může, soudí náhodně oslovený řidič. Jezdit příliš rychle může být nebezpečné, soudí druhý. Když máme dálnice, tak bychom tam měli jezdit rychle, odporuje mladá žena. Zajímavé je, že omezení rychlosti odmítá jak ministr dopravy Manfred Stolpe jako nepotřebné, tak kupodivu i ministr životního prostředí Jürgen Trittin. Ten proto, že to není ekologické, na rozdíl od jeho snahy snížit počty aut na silnicích.

Ve většině evropských zemí je na dálnicích povolena 120/resp. 130kilometrová rychlost. Výjimkou je Itálie se 150 a Německo s rychlostí neomezenou, podivuje se poslanec von Weizsäcker. "160, 180, 200kilometrová rychlost, to nemá nic společného s rozumnou jízdou, všechny civilizované země to už pochopily, jen Německo ne."

David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme