Německým soudům přibyla kvůli převaděčům práce, věznice se rychle plní

U hranic s Rakouskem mají německé soudy v posledních týdnech nejvíce práce s převaděči, které u hranic pochytaly policejní hlídky. Vyšetřovací věznice jsou plné a soudy kromě toho povolávají posily, aby mohly v těchto případech vynášet rozsudky rychleji.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Migranti v německém Freilassingu u hranic s Rakouskem

Migranti v německém Freilassingu u hranic s Rakouskem | Zdroj: Reuters

„V pondělí jsme během kontrol zajistili 43 převaděčů, kteří se dopustili trestného činu,“ řekl Českému rozhlasu mluvčí bavorské policie Jano Siepel. I během úterý chytili policisté na hranicích další převaděče, které kontroly evidentně neodradily.

„Naprostá většina převaděčů pochází z Rumunska a Maďarska. Měli jsme ale také ojedinělé případy s bulharskými, polskými nebo ukrajinskými převaděči,“ říká Karl Bösenecker, který je soudcem v příhraničním městě Laufen.

Přehrát

00:00 / 00:00

Převaděči přidělávají práci německým soudům. Ve městě Laufen na německo-rakouské hranici natáčel zpravodaj ČRo Pavel Polák

Tamní soud má na starosti hraniční oblast kolem dálnice A8 ze Salcburku do Mnichova, což je trasa, kterou převaděči často používají.

„V naší vazbě skončili také občané Rakouska, kteří jsou zpravidla arabského původu,“ dodává Bösenecker.

V Laufenu měli největší nápor v srpnu, kdy vydali více než 120 zatykačů. Od červnového summitu G7 v Elmau, kdy Bavorsko posílilo ostrahu země, začali policisté chytat více pašeráků. Pro místní soudy to představuje nezvyklou zátěž.

„V běžném provozu nám stačí pro vyšetřovací vazbu dvě věznice. Ty jsou ale v současnosti úplně plné, a proto musíme posílat zadržené pašeráky do Mnichova. Ale i tam už mají kapacitní problémy,“ popisuje Karl Bösenecker.

Za převoz v dodávce vyšší trest

Německé soudy převaděče rozlišují – na ty, kdo uprchlíky převážejí v humánních podmínkách, a na ty, kteří je při převozu ohrožují na životě. Jedná se o řidiče dodávek, kteří uprchlíky vozí v nákladovém prostoru.

„Často říkají, že si mysleli, že v schengenském prostoru je to povolené. Nebo že uprchlíky nabrali na benzince. Nebo že si mysleli, že je vezou do Německa na práci,“ shrnuje soudce nejčastější výmluvy pašeráků.

Podobných zdůvodnění už slyšel hodně. Podle něj ale není vůbec složité je vyvrátit, líčení potom zpravidla netrvají dlouho.

„Do patnácti nebo třiceti minut je líčení u konce. Obžalovaný se většinou na radu obhájce přizná, protože tak může dostat mírnější trest. Nejvyšší trest, který jsme v Laufenu vynesli, byly tři roky odnětí svobody bezpodmínečně. Jednalo se o převaděče s dodávkou,“ vysvětluje.

Kdo vozí uprchlíky v autě, odchází většinou s podmínkou. Taxikáři v Salcburku dostávali peněžní pokuty. Stejně jako Syřané nebo Iráčané s německým občanstvím, kteří se pokoušeli své blízké propašovat do Německa.

Pavel Polák, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme