Němečtí Zelení ztrácí krátce před volbami podporu voličů

Německé Straně zelených ubývá příznivců, za 12 dní se přitom konají volby do Spolkového sněmu. Volební preference strany se dostaly už pod desetiprocentní hranici, což představuje nejhorší výsledek za poslední roky. Podle aktuálního průzkumu si zatím náskok před volbami drží stávající vládní koalice CDU/CSU/ FDP.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Budova Bundestagu, Berlín, Německo

Budova Bundestagu, Berlín, Německo | Foto: Fotobanka stock.xchng

Navzdory horečné aktivitě kancléřky Angely Merkelové se jí ale nedaří oslovit nerozhodnuté voliče. Naopak lídr SPD Peer Steinbrück boduje a získává zpět bývalé voliče sociální demokracie.

Dramatickému odklonu přízně čelí Zelení. Zatímco ještě před dvěma lety by je volilo kolem 20 procent Němců, dnes to je pouhých 9 procent. Poté, co vláda přišla s ukončením provozu jaderných elektráren, totiž obtížně hledají velké téma.

Německé voliče velmi zajímá, jaké změny by politické strany přichystaly v dopravní politice. Diskutuje se například zavedení dálniční daně, omezení rychlosti nebo podpora elektromobilů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodajka Českého rozhlasu Klára Stejskalová zjišťovala, co zajímá německé voliče

Německo je dnes jedinou evropskou zemí bez omezené rychlosti na dálnicích. Letos na jaře ale přišel šéf SPD Sigmar Gabriel s návrhem, aby se rychlost omezila na 120 kilometrů v hodině.

Vyvolal tím u spolustraníků i u svého volebního lídra Steinbrücka doslova zděšení, změny dopravních předpisů totiž hrozí značnou ztrátou voličských hlasů. Sám Gabriel se pak dostal na titulní stránky všech deníků, když bylo jeho auto přistiženo ve 180kilometrové rychlosti.

Šéf SPD neřídil a omlouval se časovým presem před volbami. Aby situaci napravil, zaplatil do silničního fondu dobrovolně pokutu 500 eur. Rychlostní omezení na dálnici jinak prosazuje pouze Strana zelených a Die Linke chtějí, aby se ve městech jezdilo 30kilometrovou rychlostí.

Velké investice se neočekávají

Bavorský premiér Horst Seehofer stále mluví o zavedení dálniční známky pro cizince. Tímto populistickým prohlášením ale přidělal starosti kancléřce Merkelové. Zpoplatnění dálnic by odporovalo evropským zákonům a podle expertů by ani nemělo velký efekt, protože cizinců na německých dálnicích je asi jen pět procent.

Hlavní strany, které budou pravděpodobně tvořit vládu, kladou důraz na železniční dopravu. Na koleje chtějí přesunout především velké náklady. Zásadní investice do infrastruktury se nečekají, protože v dopravní pokladně není mnoho peněz.

CDU chce ale podporovat cyklisty a kancléřka by ráda dosáhla toho, aby do roku 2020 jezdil po německých silnicích milion elektroaut. Odmítá je ale dotovat. Subvencování elektromobilů plánují pouze Zelení, ti ale podle všeho v příští vládě nezasednou.

Klára Stejskalová, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme