Nižší standardy, šikana. Al-Džazíra píše o segregaci Romů na českých školách

Arabská Al-Džazíra se zajímá o české Romy a vzdělávání romských dětí. Ve středu na webu stanice vyšel obsáhlý článek o kampani „Jdi do dobré školy“, která má za cíl ukončit segregaci na českých školách a bojovat za rovné příležitosti romských dětí. S projektem přišla skupina 11 romských matek z Brna. Jednou z nich je i 32letá pedagožka Olga Poláková, která se se segregací ve škole sama setkala.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Romské děti ve školce | Foto: Osobní archiv Markéty Klečkové

Olga Poláková pochází z Brna, kde žije podle odhadů 16 tisíc Romů. Sama zažila, jaké to je být romské dítě v Česku. Jako malá měla ráda knížky a ráda se učila. Její čeština ale nebyla příliš dobrá, doma se totiž mluvilo jen v romštině.

I kvůli tomu skončila ve škole určené pro romské děti, kde podle ní učitelé děti neopravovali a nechávali je například říkat česká slova špatně.

„Třeba mi nikdy nevysvětlili, že má čeština sedm pádů. Takže jsem dělala chyby i dál. Škola mě nepovzbuzovala k užívání mozku nebo kritickému myšlení,“ popsala pro server Al-Džazíra Poláková.

Pro své děti chce proto lepší vzdělání. „Jdi do dobré školy“ chce zajistit romským dětem nejen to, dalším cílem je zajistit pro ně rovné příležitosti. Velkým problémem je podle iniciátorek projektu i to, že romské děti často končí ve školách určených jen pro Romy.

Šikana i nižší standardy

To stojí také ve zprávě Amnesty International z roku 2015, která potvrzuje, že většina romských dětí v České republice navštěvuje školy a třídy určené jen pro Romy, navíc s nižšími akademickými standardy než v jiných částech země. Podle této zprávy jsou navíc děti, které navštěvují takové školy, často šikanované.

Kampaň „Jdi do dobré školy“ se snaží zvýšit povědomí o problematice nejen romské komunitě, ale také u rodičů a učitelů, kteří nejsou romské národnosti.

„Mluvíme o tom kdykoliv a kdekoliv to jde. Především s lidmi, kteří nejsou Romové. Chceme jim otevřít oči, aby viděli, co se děje. Školy často vytváří oddělené třídy, protože si bílé matky stěžují. Tyto matky nechtějí, aby se jejich děti potkávaly s těmi romskými, protože si myslí, že kradou, jsou špinavé a nejsou zdvořilé, což není pravda,“ vysvětlila pro Al-Džazíru Poláková.

Podle ní český vzdělávací systém v teorii segregovaný není, skutečnost je ale jiná.

„Romské děti mají právo na to, do ‚bílých‘ škol chodit. V praxi jsou ale často odmítané,“ popsala s tím, že svou dceru do „bílé“ školy přihlásila také. Chtěla ji ubránit od podobných zážitků, jako měla v dětství ona.

Nejprve ji škola sice přijala, po pololetí ji ale podle Polákové přeřadili do třídy jen pro romské děti.

Škola v blízkosti domova

„Děti v Česku běžně chodí do školy v jejich sousedství,“ popsala pro arabskou stanici Anastazia Bikarová, matka tří dětí a aktivní členka projektu. „Pro nás to automaticky znamená, že naše dítě chodí do školy pro romské děti,“ dodala.

Rodiče by teoreticky mohli děti posílat do vzdálenějších škol, když tam ale děti zapíší, školy jim podle Bikarové většinou odpoví, že by měli potomky přihlásit v jejich vlastním sousedství.

V boji proti segragaci na českých školách nejsou romské matky samy. Už v roce 2014 Evropská komise zahájila řízení pro porušení práva proti České republice kvůli diskriminaci romských dětí ve školách.

Amnesty International vydala během září také tiskovou zprávu, ve které popisuje nevyvážený přístup ke vzdělání v zemi. Některé romské děti jsou podle ní posílány také do škol pro žáky s lehkým mentálním postižením.

dp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru