Nová autobusová linka v San Franciscu láká na pohodlí a technologie

Čerstvě uvařená káva, rychlý internet zdarma a to vše v autobusu, který minutu po minutě můžete sledovat na obrazovce svého telefonu. I tak může vypadat cesta do zaměstnání. V americkém San Franciscu se snaží provozovatelé nové soukromé linky inovacemi zlákat zaměstnance technologických firem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

San Francisco | Zdroj: Reuters

Asi jen málokomu v rušném San Franciscu působí každodenní dojíždění velké potěšení. Těm, kdo neváhají sáhnout hlouběji do kapsy, nabízí nová linka, která si říká Leap, možnost do práce doslova poskočit.

Zvenčí se modrý autobus nijak zvlášť neliší od obyčejné městské hromadné dopravy. Uvnitř je ale všechno jinak.

Přehrát

00:00 / 00:00

Provozovatelé nové soukromé linky v San Franciscu se snaží nalákat mladé zaměstnance technologických firem. V autobuse natáčela zpravodajka ČRo v USA Lenka Kabrhelová

Za šest dolarů, tedy v přepočtu asi za 150 korun, si cestující můžou užít cestu do finančního centra města v podstatě v pojízdné kavárně - na koženém křesílku u stolku s elektrickými zásuvkami, dobíječkami, rychlým internetem a za dodatečný příplatek i čerstvou kávou nebo džusem.

Jak vysvětluje průvodčí Richard, všechny operace se odehrávají přes chytré telefony. Aplikace ukazuje přesnou polohu autobusu, počet zbývajících jízdenek, ale třeba i facebookové profily spolucestujících.

Autobus je podle něj něco mezi klasickou linkou a soukromou taxislužbou, které fungují skrze aplikace na smartphonech. Cestujícím má servis na prvním místě ušetřit čas. Cílí, což vyplývá i z trasy, především na zaměstnance tisíců startupů a technologických firem, které sídlí ve finančním centru San Francisca.

Jeden z cestujících, třicetiletý manažer Andrew Garvin, si novou linku pochvaluje. Jízdenka je prý sice dražší, cesta ale oproti běžné hromadné dopravě podstatně rychlejší a pohodlnější.

Veřejná doprava v San Franciscu podle Andrewa nestačí držet krok s potřebami města, které se překotně rozvíjí díky penězům, jež generují giganti počítačového a technologického průmyslu ale i tisíce menších startupových firem z celého světa.

Podle dalšího pasažéra, Ragnara Lesche, s problémy bojuje infrastruktura, ale i samotní obyvatelé města. On sám se kvůli dramaticky rostoucím nákladům ze San Francisca odstěhoval. Startupový autobus se rozhodnul použít, protože projíždí po trase, kterou žádná z linek klasické veřejné dopravy nespojuje. Autem do ucpaného centra podle něj nemá smysl jezdit.

Důsledky raketového rozmachu města, které živí zisky technologických firem, jsou jedním z důvodů, proč řada místních obyvatel sleduje třeba i startupový autobus s obavami. Mnozí mají strach, že inovativní služba postupně zvedne ceny a nakonec vytlačí z trhu sice přeplněnou, ale přeci jen výrazně levnější hromadnou dopravu.

Lenka Kabrhelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme