O politice dnes ani slovo. Polská média protestují proti omezení přístupu do parlamentu

Místo zpráv pouze prostý text „Tady nepíšeme o jednání Sejmu“, na fotkách začmárané tváře, tak vypadá páteční zpravodajství dvaceti velkých polských médií o politice. Redakce protestují proti chystanému omezení přístupu novinářů do Sejmu. Podle nových pravidel se nebudou moci pohybovat po budově parlamentu a přístup do Sejmu budou mít pouze dva prověření stálí parlamentní korespondenti z každé redakce.

Varšava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Polská média protestují proti omezení přístupu do Sejmu. Některá o politicích nepíší, některá jim zamazávají tváře | Foto: Filip Harzer

Média zároveň nebudou smět fotit ani nahrávat poslance a senátory na schůzi parlamentu. Jednání parlamentu bude možné sledovat jen na oficiálních záběrech parlamentní televize. Nová pravidla mají začít platit 1. ledna 2017.

Česká sněmovna omezila práci novinářů ve svých prostorech například v roce 2009. Tehdy zakázala televizím natáčet poslance v kuloárech a nařídila rozhovory s politiky jen v tiskovém středisku. Na vstup do kuloárů potřebují novináři s dočasnou akreditací i dnes tzv. modrou kartu z tiskového oboru. Na svých stránkách sněmovna zároveň uvádí i to, že do svých prostor nemusí vpustit novináře bez vhodného oděvu.

Změny připravila kancelář Sejmu, která spadá pod maršálka Marka Kuchcińského z vládní strany Právo a spravedlnost. Důvodem změn je podle Kuchcińského potřeba „zabezpečení profesionálních a pohodlných pracovních podmínek“.

Podle protestujících novinářů, kteří se ve čtvrtek sešli před Sejmem, nahrávají nová pravidla ministrům a poslancům, ti se totiž budou moci snadněji vyhnout dotazům médií. Dosud se totiž mohli novináři pohybovat po sejmových chodbách volně, nově se s politiky mají setkávat v Mediálním centru, které bude v jedné z vedlejších budov.

Do protestu „Den bez politiků“ se zapojily mimo jiné největší deníky Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, bulvár Fakt, SuperExpress, týdeníky Newsweek, Wprost i televizní stanice Polsat, TVN a rádia RMF FM a TOK FM včetně webových portálů.

Omezení se nemá týkat veřejnoprávních médií. Ta jsou dlouhodobě kritizována za neobjektivitu a stranění vládě. Kritika se umocnila po změnách ve vedení a vlně odchodů zaměstnanců Polské televize i rádia po nástupu vlády Práva a spravedlnosti a sérii zákonů, kterou vláda postavení médií změnila.

Do protestu se zapojily velké deníky jako Gazeta Wyborcza neb Rzeczpospolita i bulvár Fakt | Foto: Filip Harzer

Filip Harzer Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme