Od roku 2016 se za dálnice v Německu platit bude. Ročně až 3550 korun

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2016 platit za jízdu po německých dálnicích. Spolkový sněm dnes v Berlíně schválil zákon, který zavádí roční dálniční poplatek ve výši až 130 eur (v přepočtu 3550 korun), pro ekologicky šetrnější vozidla bude nižší.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Auta a kolona

Auta a kolona | Foto: Tiskový servis Evropské komise

Zpoplatnění dopadne hlavně na zahraniční řidiče, protože Němcům se o roční mýtné sníží daň z vlastnictví vozidla. Poplatky prodraží i cestování českých řidičů na sever a jihozápad Evropy.

Výše poplatků bude záviset na ekologické náročnosti provozu vozidla. Známky tak budou dražší pro stará auta, auta s větším objemem motoru a pro vozy jezdící na naftu. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (v přepočtu asi 600 až 3550 korun).

Kromě ročních poplatků budou mít zahraniční řidiči možnost zaplatit za desetidenní nebo dvouměsíční užívání dálnic. Výše desetidenního poplatku by měla být podle typu vozu mezi pěti a 15 eury (140 a 410 korun), výše dvouměsíčního poplatku mezi 16 a 30 eury (440 a 820 korun).

Žádné známky, jen mýtné brány

Na rozdíl od České republiky nebude Německo vydávat dálniční známky, které by se lepily na čelní sklo. Systém bude elektronický a zaplacení jízdy po dálnici budou kontrolovat mýtné brány snímáním registrační značky vozidla.

Typy a výše poplatků:
Roční - 22 až 130 eur
Desetidenní - 5 a 15 eur
Dvou měsíční - 16 a 30 eur
(výše poplatku se odvíjí od typu auta)

Poplatky za užití dálnic bude podle ministerstva dopravy možné zaplatit po internetu nebo na čerpacích stanicích.

Německo má na svém území 12 800 kilometrů dálnic a dosud patřilo mezi několik málo evropských zemí, kde se ještě za užívání dálnic neplatí. Ministr dopravy Alexander Dobrindt dnes uvedl, že zpoplatnění dálnic by mělo státu vynést zhruba 500 milionů eur (13,7 miliardy korun) ročně, které budou účelově vázány na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury.

Opozice byla proti

Pro zpoplatnění dálnic hlasovalo 433 poslanců, proti jich bylo 128, což znamená, že přinejmenším jeden z vládních poslanců vystoupil proti zákonu.

Německá opozice před hlasováním uváděla, že způsob zpoplatnění dálnic odporuje právu Evropské unie, protože je diskriminační vůči zahraničním řidičům.

Dobrindt sice tyto výtky odmítl, podle poslance za Levici Herberta Behrense se ale dá očekávat, že se souladem zákona s unijním právem bude zabývat Evropská komise.

Německé dálnice | Foto: Český rozhlas

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme