‚Mimořádně nezodpovědná žurnalistika.‘ Oscarový Geoffrey Rush dostane za lživé články odškodné

Australský herec Geoffrey Rush dostane odškodné za křivé nařčení ze sexuálního obtěžování. Odškodné 850 tisíc australských dolarů (14 milionů korun) mu má vyplatit deník Sydney Daily Telegraph, který patří vydavatelství Nationwide News. Podle soudu otiskl nepravdivé informace a poškodil tím hercovu kariéru. Geoffrey Rush přišel o několik filmových zakázek. Na rozsah sexuálního obtěžování dlouhodobě poukazuje kampaň MeToo.

Aktualizováno Canberra (Aktualizováno: 11:00 11. 4. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Herec Geoffrey Rush u australského nejvyššího soudu | Zdroj: Reuters

Stěžovatelka herečka Eryn Jean Norvillová loni Rushe nařkla, že ji osahával, když společně účinkovali v divadelní inscenaci Král Lear v letech 2015 až 2016. Články o tom zveřejnil novinář Jonathan Moran. Podle soudu jeho texty vyvolaly dojem, že Rush je perverzní sexuální predátor, který se v divadle dopustil sexuálního útoku.

Před rokem se začalo šířit heslo MeToo. Kampaň otřásla sociálními sítěmi, politickou scénou i Hollywoodem

Číst článek

Soudce australského federálního soudu Michael Wigney dospěl k závěru, že ani vydavatelství Nationwide News, ani novinář Jonathan Moran nedokázali, že informace obsažené v obou článcích byly pravdivé.

Norvillovou soudce označil za nedůvěryhodnou svědkyní se sklonem k „přehánění“. Její výpověď podle něj nebyla důvěryhodná a odporovala tvrzení dalších členů divadelní společnosti, s níž vystupovala.

„Šlo o mimořádně nezodpovědný typ žurnalistiky nejhoršího ražení,“ řekl k Moranově práci soudce.

Sedmašedesátiletý Rush soudní řízení zahájil loni a je toho názoru, že články byly sepsány narychlo ve snaze získat australskou kauzu k obvinění vzneseným toho roku proti americkému filmovému producentovi Harveymu Weinsteinovi.

Proces začal loni v říjnu, kdy Rush řekl, že prožil „jedenáct nejhorších měsíců svého života“. Soudce Wigney dospěl k závěru, že si The Daily Telegraph a Moran před zveřejněním článků fakta dostatečně neověřili. "Je to smutný a nešťastný případ," sdělil soudce. Bylo by podle něj pro všechny lepší, kdyby se věc řešila mimo soudní řízení za pomluvu.

Rush po čtvrtečním slyšení řekl, že rozsudek přijímá, ale dodal, že záležitost byla nepříjemná pro všechny zúčastněné. Šéfredaktor listu The Daily Telegraph je rozsudkem zklamán.

Druhé jednání v květnu

Australská stanice ABC připomněla, že odškodné, o němž soudce rozhodl ve čtvrtek, se týká pouze pomluvy. Soud má znovu jednat 10. května a bude zvažovat ekonomickou ztrátu, kterou kauza Rushovi způsobila. Náhrada za ni se může podle ABC vyšplhat k mnoha milionům dolarů.

Podle soudce Rush nedostane ani po očištění své pověsti seriózní pracovní nabídku ještě mnoho měsíců a navíc jeho „cena“ ve filmové branži klesne. Rushův právník Bruce McClintock řekl, že rok před otištěním článků vydělal Rush „mnoho milionů dolarů“, avšak v minulých deseti měsících pouze 44 tisíc dolarů.

Rush se v Austrálii věnoval hlavně divadelnímu herectví a k filmu se dostal až po své čtyřicítce. Film Záře z roku 1996 jej proslavil, znám je i z Bídníků nebo filmu Králova řeč, natočeného v roce 2010.

vjb, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme