Piloti se řídili nouzovými postupy, píší vyšetřovatelé v první zprávě o pádu Boeingu 737 MAX v Etiopii

Březnovou nehodu etiopského Boeingu 737 MAX 8 částečně zavinil autopilot. V předběžné zprávě to potvrdili vyšetřovatelé. Piloti podle ní postupovali podle všech předepsaných nouzových postupů. Při pádu stroje zemřelo 157 lidí. Neštěstí se podobá havárii stejného modelu letadla, která se stala loni v Indonésii.

Addis Abeba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pád letadla etiopských aerolinek nikdo nepřežil. Vyšetřovatelé ve čtvrtek 4. dubna zveřejnili zprávu z vyšetřování. | Foto: Tiksa Negeri | Zdroj: Reuters

Předběžná zpráva Etiopských aerolinek uvádí, že piloti postupovali správně podle nouzových postupů Boeingu schválených Federálním leteckým úřadem. „Navzdory jejich tvrdé práci, která byla zcela v souladu s nouzovými postupy, bohužel nemohli zabránit letadlu ve střemhlavém letu,“ stojí ve stanovisku aerolinek. Výkonný ředitel aerolinek Tewolde GebreMariam vyjádřil lítost nad událostí a zmínil, že na své piloty jsou „velmi pyšní“.

Boeingy v Etiopii i Indonésii havarovaly za podobných okolností, zbytečně se jim spustil stabilizační systém

Číst článek

Jasná příčina zřícení stroje zatím ale stále známá není. Zpráva jen potvrzuje, že stejně jako letadlo mělo potřebné certifikace, tak i piloti měli všechny nutné kvalifikace. Vyloučen byl také kontakt s nějakým dalším objektem. Detailní letová analýza zabere vyšetřovatelům několik měsíců. Aerolinky proto budou nadále pokračovat ve spolupráci s vyšetřovacím týmem.

Vyloučením zavinění pilotů se nabízí chyba řídicího systému letadla. Jeho kontrolu doporučila podle Reuters na čtvrteční konferenci i etiopská ministryně dopravy. „Kontrolní systémy by měly být přezkoumány výrobcem,“ řekla Dagmawit Mogesová.

Většina států modely MAX 8 do vzduchu v tuto chvíli nepouští. Zákaz vydaly také v souvislosti s tím, že jde už o druhou nehodu tohoto nového typu Boeingu během půl roku. Při té poslední zemřelo loni v říjnu 189 lidí. Předběžné zprávy z této nehody zatím ukazují na chybu systému MCAS. Ten letadlo v určitých situacích automaticky tlačí dolů.

Boeing ve středu údajně otestoval novou upravenou verzi tohoto softwaru. Do všech letadel 737 MAX by měl také namontovat varovná světla.

Letadlo havarovalo 10. března 6 minut po startu z letiště ve městě Addis Abeba. Nehodu nepřežil nikdo ze 157 cestujících. Prohlášení zveřejnily aerolinky ve čtvrtek i na svém twitterovém profilu.

Anna Jílková, vjb Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme