V jistém smyslu čelíme vzdělávací katastrofě, uvedl papež František k distanční výuce

Žáci a studenti čelí podle papeže Františka kvůli epidemii koronaviru vzdělávací katastrofě. Hlava katolické církve to prohlásila v rozsáhlém projevu k diplomatickému sboru. Papež také vyzval k rovnému přístupu k vakcíně proti covidu-19. Před negativními dopady uzavření škol kvůli pandemii varují také úřady OSN.

Vatikán Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Papež František udělí mimořádné požehnání „Urbi et Orbi“ | Zdroj: Vatican Media/Reuters

„V jistém smyslu čelíme vzdělávací katastrofě, před kterou nemůže nikdo zůstat netečný,“ uvedl papež v projevu k velvyslancům. Podle něj pandemie ukázala význam mezilidských vztahů a vzdělávání. Zavedení distančního vyučování podle papeže odhalilo nerovnosti v přístupu k vzdělávání a technologiím. „Růst distančního vyučování prohloubil závislost dětí a dospívajících na internetu a obecně na způsobech virtuální komunikace,“ podotkl František.

Mantrou o ekonomice jsme zazdili školství, říká Bartoš. Hamáček je pro otevření škol s testováním

Číst článek

Papež František znovu vyzval k rovné distribuci vakcíny proti covidu-19, jež by podle něj neměla záviset na ekonomických možnostech jednotlivých států. „Je nezbytné, aby z lékařského a vědeckého pokroku (...) mělo prospěch celé lidstvo,“ zdůraznil.

Před negativními dopady zavření škol opakovaně varovaly také úřady OSN - Organizace pro vzdělání, vědu a kulturu (UNESCO) a Dětský fond Unicef. Podle nich hrozí především dětem z chudších vrstev či rozvojových zemí, že kvůli přerušení prezenční výuky vypadnou ze vzdělávacího procesu. V rozvojových zemích navíc hrozí, že se kvůli přerušení provozu škol zhorší životní podmínky chudých dětí.

Podle statistik UNESCO z konce ledna se přerušení výuky stále dotýká zhruba 800 milionů žáků, což je zhruba polovina žáků a studentů na celém světě. Od začátku epidemie bylo vyučování plošně přerušeno v průměru na 14 týdnů. Pokud se připočte i částečné přerušení, tak údaj stoupá na 22 týdnů.

Mezi jednotlivými částmi zeměkoule panují ale velké rozdíly: nejdéle byly školy uzavřeny v Latinské Americe, a to 29 týdnů, nejkratší přerušení bylo zaznamenáno v Oceánii, a to zhruba na měsíc. Evropa vykazuje ve světovém srovnání lehce podprůměrnou délku uzavření škol. V České republice byly školy zcela či částečně zavřené 29 týdnů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme