Pátrací týmy našly ocas letounu AirAsia, ve kterém by měly být černé skříňky

Indonéským záchranářům se podařilo objevit 100 metrů pod hladinou Jávského moře zadní část trupu zříceného indonéského letadla, ve které by měly být černé skříňky se záznamem letu. Informoval o tom velitel operace, která usiluje o vyproštění trosek a všech obětí z vody.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pátrací týmy našly v Jávském moři zadní část zříceného letadla společnosti Air Asia | Zdroj: Reuters

Vyšetřovatelé se soustřeďují na okolí nalezené ocasní části, protože v tomto typu letadla jsou černé skříňky uložené blízko zadních dveří.

„Našli jsme ocas, což byl náš hlavní cíl. Část letadla byla v předpokládané oblasti číslo dvě. Naše průzkumná loď tam zaměřila 12 různých objektů,“ uvedl šéf indonéské pátrací skupiny Fransiskus Bambang Soelistyo.

Zatím ale není jasné, jak velký úlomek se podařilo objevit. Chybí také signály, které by skříňky měly vysílat. Ty se zatím vůbec nepodařilo zachytit.

Nalezené části letadla se nacházely mimo oblast hlavního pátrání. Mezi nimi byly i kusy trupu nebo dveří, sedačky a záchranné vesty.

Letadlo společnosti AirAsia zmizelo za bouřlivého počasí 28. prosince se 162 lidmi na palubě. Soelistyo za hlavní prioritu záchranářů označil objevení obětí a černých skříněk.

Podmořská fotografie zachycující podle indonéské pátrací a záchranné agentury část vraku letadla společnosti AirAsia v Jávském moři | Foto: ČTK

Pátrací operace v Jávském moři se účastní několik desítek lodí a vrtulníky. Práci ale komplikovalo špatné počasí. Povětrnostní podmínky se nyní zlepšily, a hledání černých skříňkách se proto rozběhlo naplno.

Nikdo ze 162 lidí na palubě nehodu pravděpodobně nepřežil. Dosud se podařilo nalézt pouze čtyři desítky těl obětí. S každým dalším dnem se navíc komplikuje jejich identifikace.

„Náš tým zatím identifikoval 24 obětí a snažíme se zjistit identitu 16 dalších, jejichž těla se nám zatím podařilo objevit,“ dodal Budijong, který vede tým zabývající se identifikací těl.

AirAsia neměla pro let povolení

Letoun se zřítil 42 minut po startu z druhého největšího indonéského města Surabaya na trase do Singapuru. Trup letadla se po pádu rozlomil na několik kusů. Příčiny neštěstí se zatím vyšetřují.

Než byl se strojem přerušen kontakt, pilot oznamoval řídicí věži, že se blíží k nebezpečným mrakům. Kvůli hustému provozu však nedostal povolení vystoupat do větší výšky. Záchranáři předpokládají, že námraza způsobila výpadek motorů.

Krátce po havárii se také objevily informace, že indonéská AirAsia neměla pro tento let povolení. Společnost sice mohla na této lince létat, ale pouze v některých dnech v týdnu. V neděli, kdy se neštěstí stalo, tak na obloze zřejmě neměl stroj AirAsia co dělat.

Aerolinky kvůli tomu dočasně přišly o licenci. Indonésie také vyměnila část lidí z letové kontroly a zpřísnila pravidla pro předletovou kontrolu.

Sami vyšetřovatelé ale připouštějí, že na samotnou nehodu tohle porušení předpisů nemělo žádný vliv.

Trosky letounu společnosti AirAsia | Foto: ČTK

ČTK, Ondřej Himmer, Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme