Peking má nový plán na zlepšení dopravy v metropoli

Peking chce zlepšit tragickou dopravní situaci ve městě. Čínskou metropoli totiž denně dusí téměř pět milionů aut, každý den jich navíc v ulicích přibývá dalších asi 1900. Úřady proto přijaly nový plán, který má do pěti let tento stav výrazně zlepšit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Superexpres CRH z Pekingu do Tchien-ťinu | Foto: Robert Mikoláš

Čínské úřady by toho chtěly dosáhnout výstavbou nových satelitních městeček kolem Pekingu, která budou s centrem spojená kolejovou dopravou, dále vybudováním dvou podzemních komunikací podél nejvytíženějšího druhého okruhu a zvažují i zavedení poplatku z přetížení nebo snížení počtu aut v ulicích tím, že jeden den budou vyjíždět vozy s poznávací značkou začínající lichým a druhý den zase sudým číslem.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dopravě v Pekingu mluvil na Radiožurnálu východoasijský zpravodaj Českého rozhlasu Robert Mikoláš

„Dopravní zácpy v čínské metropoli jsou skutečně chronické a na mnoha úsecích nejen v ranní či odpolední špičce, bez ohledu na to, že městem prochází čtyř až pětiproudé komunikace, Pekingu nestačí ani současných pět okruhů. Automobilů je prostě moc a na druhé straně chybí dostatečný počet linek metra, které se začalo výrazněji rozšiřovat až před letními olympijskými hrami v roce 2008. I proto chtějí urbanisté přidat do roku 2015 nových 560 kilometrů kolejových tratí,“ říká východoasijský zpravodaj Českého rozhlasu Robert Mikoláš.

Nová hračka

V Pekingu denně v průměru přibývá neuvěřitelných 1900 aut denně. Je to dáno tím, že si to víc a víc lidí může dovolit. Navíc ústřední vláda automobilismus přímo podporuje, a tak není problém získat nové auto už za 50 až 60 tisíc korun, samozřejmě v kvalitě odpovídající této cenně.

Jen za loňský rok tak vyjelo do pekingských ulic 515 tisíc nových aut a jejich výrobci i prodejci si pochopitelně mnou ruce, ovšem samotná metropole trpí. Číňané totiž dávají výrazně přednost jízdě autem před prostředky MHD, protože řízení auta je pro mnohé stále nová a ne příliš zažitá věc. Podle Mikoláše jde prostě o velmi čerstvý výdobytek, který si dříve nemohli dovolit.

„V poslední době se navíc objevily fámy, že vláda zakáže koupi aut lidem, kteří nemají v Pekingu trvalé bydliště, a také že dojde ke zdražení SPZ. Připomínám, že podobnou politiku už léta uplatňuje Šanghaj, kde se espézetky získávají v dražbě a jejich cena nezřídka překročí i sto tisíc korun,“ pokračuje Mikoláš.

Pekingská vláda doufá, že do pěti let bude MHD využívat polovina z 20 milionů obyvatel metropole, v současnosti je to maximálně 30 procent. Chce také více prosazovat jízdní kola, kdysi tak populární. V roce 2015 jich má být k dispozici v půjčovnách přes 50 tisíc.

Někteří experti k tomu ale namítají, že mnohem těžší, než vybudovat nové komunikace a trasy metra, je změnit chování a návyky lidí.

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme