Petici kuchaře Jamieho Olivera za daň na sladké limonády podepsalo 150 tisíc Britů

Svůj nápad zavést speciální daň z cukru dnes přijde do britského parlamentu obhajovat populární kuchař Jamie Oliver. Známá celebrita si představuje až 20procentní daň na slazené limonády coby součást boje proti dětské obezitě. Potravinářský průmysl takovou změnu odmítá.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Malinovka je sycená limonáda

Malinovka je sycená limonáda | Foto: Jolana Nováková

Pod příslušnou petici Jamieho Olivera se už podepsalo skoro 150 tisíc Britů. Jen 100 tisíc podpisů přitom stačilo k tomu, aby se iniciativou kuchaře, který se dlouhá léta snažil o revoluci ve školních jídelnách, začal zabývat parlament.

Podle slov Jamieho Olivera politici rozhodně návrh neshodili ze stolu, jen ho prý prosili, aby počkal na období po volbách.

Přehrát

00:00 / 00:00

Daň na slazené limonády by v Británii v rámci boje s dětskou obezitou rád uvalil slavný kuchař Jamie Oliver. Další informace zjišťoval zpravodaj Jiří Hošek

Pití sladkých limonád dětmi je v Británii doslova fenomén. Jamie Oliver pro stanici Channel 4 uvedl, že věc zašla moc daleko.

„Největší jednotlivý zdroj cukru ve stravě našich dětí a teenagerů jsou právě slazené limonády. Ty tady zaznamenaly až příliš velký úspěch. Tento dětský návyk nepolevuje, je robustní a patřičně podporovaný,“ upozorňuje Oliver.

„Děti si kvůli těmto nápojům ničí zdraví. Měli bychom být odvážní. Když uvalíme daň 7 pencí na každou plechovku limonády, vydělá nám to ročně až miliardu liber,“ tvrdí známý kuchař.

Tyhle obrovské peníze by podle něj získalo britské zdravotnictví, školy a charity, které se zabývají dětskou obezitou a stravovacími návyky dětí, které jsou hlavně v některých vrstvách obyvatel opravdu tristní.

K dani se přidaly další země a řetězce

Oliver sám daň, která už platí například ve Francii nebo v Mexiku, zavedl v síti svých restaurací. Před pár týdny se k němu přidaly i řetězce Abokado a Leon. V Belgii vláda od tohoto plánu upustila a kvůli ekonomickým dopadům daň zrušilo také Dánsko.

Potravinářský průmysl se brání tomu, aby se démonizovala jedna konkrétní výživná látka, a tvrdí, že by se stravovací návyky dětí měly nechat na rodičích.

Zmiňují i to, že zavedení daně v jiných státech nemělo patřičný efekt na stravovací návyky dětí, a že třeba ve Francii po počátečním poklesu prodej slazených limonád dokonce stoupl. Je ale třeba říct, že v Mexiku spotřeba těchto nápojů první rok po zavedení daně klesla o 6 procent.

Jamie Oliver | Foto: Český rozhlas

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme