Piloti Lufthansy přeruší stávku, dnes by měli létat

Odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit německé letecké společnosti Lufthansa přeruší stávku za mzdové požadavky a zachování pracovních míst. Ta měla původně trvat čtyři dny, během kterých hrozilo naprosté ochromení německé letecké dopravy. Ode dneška mají spoje létat podle platného letového řádu. Z dohody vyplývá, že piloti pozastaví stávku minimálně do 8. března.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747 společnosti Lufthansa

Boeing 747 společnosti Lufthansa | Foto: Lufthansa

Dohoda se zrodila u frankfurtského soudu během ústního projednávání žaloby Lufthansy na údajnou nepřiměřenost stávky. Předsedající soudkyně oběma stranám sporu navrhla, aby se bez stanovování jakýchkoli předběžných podmínek vrátili k jednacímu stolu.

Piloti se na znamení dobré vůle rozhodli až do 8.března zdržet jakýchkoli nátlakových akcí. Seškrtali taky své požadavky. Jednat by se tak mělo už jen o výši platů a pracovních podmínkách.

Podle všeho potrvá ještě řadu hodin, než se Lufthansa vrátí k běžnému provozu. I během úterka je tak třeba počítat se zrušenými a opožděnými lety.

Největší stávka v dějinách letecké dopravy?

Mělo jít o vůbec největší stávku v dějinách německé letecké dopravy. Tohle označení si vysloužila čtyřdenní nátlaková akce pilotů společnosti Lufthansa. Ti dali ruce do klína místo na "knipl" v pondělí o půlnoci.

Lufthansa už před polednem požádala soud, aby pilotům zakázal pokračovat ve stávce. Protestní akce se dotýká letecké dopravy v celé Evropě, i když řadu spojů chtějí aerolinky udržet, například s pomocí svých regionálních dopravců, další linky hodlají pokrýt z vlastních zdrojů.

Dopomoci jim k tomu měli také lidé z vlastního managementu, kteří vlastní pilotní licence. Na několik dní tak měl svou běžnou kancelářskou práci opustit například šéfpilot Lufthansy Jürgen Raps, který je majitelem licence na pilotování obřího Airbusu A380. Propisovačku za knipl měl vyměnit i šéf nákladní divize Cargo Carsten Spohr. Ten si tu a tam zaletí Airbusem A320.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stávka pilotů Lufthansy. Téma pro berlínského zpravodaje ČRo Jiřího Hoška.

Za řízením se teoreticky mohl objevit i ředitel maďarské společnosti Malev Martin Gauss. Ten má podle serveru Welt stále ještě platnou licenci na Boeing 737. Na udržení standardního provozu by Lufthansa potřebovala denně na sedm set pilotů.

Lufthansa: Je to zcela zbytečná stávka

"Zcela zbytečná stávka bude mít naprosto zásadní dopad na leteckou dopravu nejen v Německu, ale v celé Evropě," obává se mluvčí Lufthansy Klaus Walther. Letecká společnost minimálně během prvního dne protestu chtěla udržet ve vzduchu asi třetinu letadel. Její dceřiná firma Germanwings chce uskutečnit dokonce dvě třetiny všech letů.

Například na berlínském letišti Tegel ale vládl a naprostý klid. V hale bylo poloprázdno zřejmě proto, že se o stávce hodně mluvilo a psalo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vývoj stávky pilotů Lufthansy monitoruje berlínský zpravodaj ČRo Jiří Hošek.

"Je to nepříjemné pro Lufthansu a samozřejmě pro naše cestující. Podle nouzového letového řádu by se dnes tady na Tegelu mělo uskutečnit 28 ze sedmdesáti letů. Dnes ráno se navíc dodatečně zrušily i další lety, jako třeba spoj do Frankfurtu a do Mnichova. Jejich piloti se prostě nedostavili," popsal dění na berlínském letišti Tegel mluvčí postižené letecké společnosti Wolfgang Weber.

Odbory: Do středy se provoz zastaví

Lufthansa poskytuje cestujícím speciální informační linku, kde nabízí přeložení letů na nejbližší spoje jiných společností, změnu termínu nebo navrácení peněz. Před přepážkami se tvoří fronta, vše ale zatím probíhá v klidu a bez emocí.

"Ano, letím s Lufthansou, prostě jsem měl štěstí a můj let nezrušili. Zkoušel jsem se telefonicky dopředu informovat, ale klientská linka byla trvale obsazená, takže jsem přece jen trošičku zariskoval," přiznal reportérovi ČRo cestující mířící do Düsseldorfu.

"Kdyby to bývalo nevyšlo, asi bych jel vlakem. Musím říct, že mám obecně pro jakoukoli stávku velké pochopení. Někdy je to jediný prostředek, jak něčeho dosáhnout. Myslím, že tady to byla prostě nutnost," dodal.

"Na adrese www.lufthansa.com si můžete kdykoli zjistit, jestli je váš let zrušený nebo ne. Najdete tam taky informace, jak změnit rezervaci a letět s některým z našich partnerů ve Star Alliance. Můžeme pro vás najít úplně jinou společnost, jinou trasu, nebo v případě vnitroněmeckých spojů vám můžeme doporučit cestu po železnici. Mnoho lidí taky svou letenku stornovalo nebo si let posunulo na dobu, až bude po stávce," vypočítává stále ještě aktuální varianty pasažérů mluvčí Lufthansy Wolfgang Weber.

Letiště Praha o ničem neví

Podle mluvčí Letiště Praha Michaely Lagronové ale o zmiňované dohodě mezi leteckými odbory a Lufhansou na Ruzyni nikdo neví.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situace na pražském ruzyňském letišti. Téma pro mluvčí Letiště Praha Michaelu Lagronovou.

"Víme pouze o zrušených úterních letech mezi Prahou a Frankfurtem," potvrdila Lagronová ve Stalo se dnes a dodala:

"Odpoledne jsme obdrželi aktualizovaný rozpis letů, které se neuskuteční. Jedná se celkem o deset letů avizované destinace."

Ani na pražském letišti ale podle mluvčí nedocházelo z důvodu stávky k žádným excesům. "Lufthansa průběžně své klienty o všem informovala a nabídla jim adekvátní řešení situace," popsala situaci Lagronová.

Podle Letiště Praha ale není vyloučené, že agenturní informaci o dohodě mezi piloty a německého leteckého přepravce během následujících hodin letiště obdrží. "Poté by vše navázalo na původní letový řád," uvedla Lagronová.

Jiří Hošek, Igor Maňour, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme