Podle EK by mohlo znečištění ovzduší kompenzovat vyšší mýto

Peníze na zlepšování čistoty ovzduší nebo třeba výstavbu protihlukových bariér kolem silnic by mohly zaplatit majitelé nákladních aut. Měla by to umožnit nová směrnice Evropské unie o takzvané ‚eurovinětě‘. Ta má povolit, aby si jednotlivé státy do ceny mýtného započítávaly cenu znečištění životního prostředí. S návrhem přišla Evropská komise.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána | Foto: Marián Vojtek

Podle bruselského zpravodaje Českého rozhlasu Pavla Nováka to znamená, že by se mýtné mírně zvedlo:

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánované možnosti zvýšit mýto v EU mluvil na Radiožurnálu bruselský zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák

„Dnes se v mýtném platí budování a opravy silnic a dálnic, novela směrnice o zpoplatnění těžké automobilové dopravy z roku 1999 má povolit získávat z mýtného peníze na řešení dopadů dopravy na životní prostředí. Mělo by se tak platit i za znečišťování ovzduší, zvýšení hladiny hluku, což bylo až dosud zakázané zahrnovat do mýtného.“

Dnes je mýtné přibližně 15 až 25 eurocentů na kilometr a vozidlo, tedy asi 6 korun. Zvýšit se má asi o 80 haléřů na kilometr. Směrnice ale jen umožňuje zahrnout poškození životního prostředí do ceny mýtného, automaticky to neznamená, že to každý stát provede.

„Peníze z takového mýtného by se měly použít na vývoj a výzkum nových technologií v dopravě, na vytváření alternativních dopravních cest, snižování znečištění, nebude ale více na opravy silnic,“ pokračuje Novák.

Některé státy nesouhlasí se započít ekologických dopadů autodopravu do mýtného. Zatím ho mohou vybírat ty země, které mají elektronický systém, například Česko, Německo, Rakousko, nebo země s mýtnicemi, jako je Francie či Španělsko. Státy navíc mohou rozlišit ceny podle jízdy ve špičce i mimo špičku.

O návrhu Evropské komise budou jednat již v pátek ministři dopravy členských zemí v Luxemburku. Mají dosáhnout shodu nad textem směrnice. S návrhem již loni vyslovil souhlas Evropský parlament, text se sem brzy dostane znovu k formálnímu posouzení.

Pavel Novák, Jan Prokeš, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme