Podnikatelům v silniční dopravě hrozí přísnější předpisy z EU
Drobní autodopravci, kteří sami jako řidiči provozují svou živnost mají dnes upřené oči ke Štrasburku. Evropský parlamentu tam bude rozhodovat o jejich osudu. Europoslanci budou hlasovat, jestli se směrnice o pracovní době v silniční dopravě bude týkat nejen zaměstnanců dopravních firem, ale i samostatně výdělečně činných osob. Živnostníkům – autodopravcům by pak hrozilo omezení doby, jak dlouho mohou sami na sebe pracovat.
„Je to pro nás klíčové rozhodnutí,“ říká pan Laurent, který v Bruselu nabízí stěhovací služby. Sám jednu ze svých tří dodávek řídí, ale kromě toho se stará i o komunikaci s klienty a o administrativní chod své živnosti. Směrnice by mu určila, kolik hodin denně bude moci svou živnost provozovat. Týdně maximálně 48 hodin.
Tentokrát nejde o další z návrhů úředníků Evropské komise. Naopak. Unijní exekutiva navrhuje vyjmout živnostníky ze směrnice o pracovní době řidičů v silniční dopravě. Výbor Evropského parlamentu pro zaměstnanost a sociální věci má ale jiný názor. Živnostníci by se jí měli řídit, protože jde o bezpečnost provozu a také o jejich zdraví.
Cílem jsou bezpečnější silnice
„Padesát procent řidičů připouští, že někdy usnuli za volantem. Dvacet procent nehod je způsobených únavou řidiče,“ vzal si na pomoc statistiky irský poslanec Proinsias de Rossa z Labouristické strany.
Neregulování pracovní doby řidičů živnostníků podle něj zvýší riziko pro účastníky silničního provozu, pomůže nekalé konkurenci a způsobí rozkvět v Česku známého „švarcsystému“ v silniční dopravě.
Jeho britská kolegyně z Unionistické strany Diane Doddsová mu ale oponuje: „Silniční doprava je oblast už dost regulovaná používáním tachografů. Finanční dopady dalších omezení budou pro ni zničující.“
Právě elektronické zařízení zaznamenávající povinné přestávky řidiče a nepřesahování maximální doby strávené za volantem podle části poslanců už dostatečně chrání řidiče samotné i ostatní účastníky silničního provozu a další regulace je pak zbytečná.
Jiní poslanci ale upozorňují, že s nešvarem, kdy si místo zaměstnanců najímá dopravní firma menší dopravce pracující do úmoru, je třeba něco udělat. Rozhodnutí, jestli stanovit autodopravcům živnostníkům mantinely pro jejich pracovní dobu má Europarlament ve svých rukách.