Podobu Santa Clause ovlivnil marketing

Zatímco děti v České republice dělí už jen hodiny od příchodu Ježíška, jejich američtí vrstevníci si ještě musejí chvíli počkat. Santa Claus tradičně přináší vánoční nadílku až 25. prosince ráno. Legendární muž s bílým plnovousem, oblečený do červené kamizoly, kalhot s opaskem a červené čapky, je známý po celém světě – dnes především z filmů a reklam. Právě marketingový tah přitom stojí za jeho současnou podobou. Výrazně ji ovlivnila kampaň americké Coca-Coly.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Santa Claus je důležitý pro miliony amerických dětí - ilustr. obr.

Santa Claus je důležitý pro miliony amerických dětí - ilustr. obr. | Zdroj: Reuters

Legendární Santa Claus, Svatý Mikuláš nebo také Father Christmas – Otec Vánoc, rozdávající dárky hodným dětem a radost vespolek získal v Americe a Kanadě popularitu už v 19. století.

Už tehdy k mytické postavě ze severního pólu patřil bílý plnovous ačervenobílý kostým. Ten mu zůstal i poté, co se symbolu amerických vánoc počátkem 20. století chopily pohotové firmy a vznikající pop kultura.

Přehrát

00:00 / 00:00

Důležitou roli Santa Clause i jeho podobu představila Lenka Kabrhelová

„Když si lidé dnes představují Santa Clause, vidí podle mne tvář, kterou mu vtiskl malíř Haddon Sundblom v kampani pro Coca Colu. Mnozí ani netuší, že je to právě on, kdo dal modernímu Santa Clausovi jeho perfektní podobu,“ říká mluvčí světoznámého výrobce limonád Ted Ryan. První Sundblomův portrét Santa Clause vnikl v roce 1931 pro kampaň ‚Žízeň nezná roční období.‘

„Je velký, veselý, vypadá jako skutečný Santa Claus oproti předchozím verzím jiných malířů. Tam byl Santa mnohem zachmuřenější,“ říká Ted Ryan.

Právě Sundblomův přívětivý a dědečkovský Santa se stal inspirací moderní podoby Otce Vánoc. Tady v muzeu Coca Coly v Atlantě je proměnám Santy věnovaný celý jeden díl výstavy. Společnost byla Sundblomovou prací tak nadšená, že si u něj objednávala Santův portrét každý rok, až do 60. let. Původní díla využívá dodnes.

„Ano, představuju si Santu jako velkého, kulatého a veselého chlapíka. Nikdy jsem ale nepřemýšlela nad tím, že jde o odraz kampaně Coca Coly. Po pravdě jsem ani nevěděla, jak její Santa vypadá, nejsem velký příznivce limonád,“ říká návštěvnice muzea Marion, kterou víc než reklamní podoba Santy trápí rostoucí komercionalizace Vánoc jako takových.

„Možná je podoba Santy i výsledkem americké snahy odtrhnout se od tradiční evropské podoby Otce vánoc – vysokého, štíhlejšího muže s dlouhým vousem. Náš Santa je podsaditější a buclatější, a my všichni ho tak trochu všichni začínáme připomínat,“ žertuje Marionina kolegyně Elen z Nového Mexika.

Lenka Kabrhelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme