Poláci opouštějí vodku
Spotřeba vodky v Polsku klesá. Poláci přecházejí k pivu a vínu. Firmám, které ale polskou vodku vyrábějí, zisky neklesají - roste totiž světová poptávka po tomto produktu.
Polsko se považuje za zemi, kde vodka vznikla. Na téma vztahu Poláků k vodce existuje stejná spousta vtipů jako v případě Čechů a jejich vztahu k pivu nebo knedlíkům. Polští hoteliéři se snaží polský stereotyp překonat.
"Musíme zachovávat stejné standardy jako kulturní Evropa nebo ještě více. Musíme přejít k pivu a vínu," říká majitelka malého hotelu ve Varšavě Magda Preslerová a dodává: "Musíme se naučit pít kulturně, a vodka zůstává tak trochu naším hříchem."
Tento hřích je ale stále menší. Polsko v tomto roce poprvé začalo vyvážet více vodky než samo spotřebuje. Domácí polská výroba tedy poprvé získala navrch a proráží na mezinárodní úroveň.
"Polská vodka je velmi známá v Německu a Němci stále častěji sahají po polské vodce," potvrzuje Lars Bosse, předseda polsko-německé obchodní komory.
Národní polský produkt ale nemíří jen na západní trhy. "Stačí říci snad jen to, že v Číně jsme minulý rok zaznamenali nárůst poptávky o 907 procent," říká manažer jedné polské firmy.
"Polsko je známo jako země, ve které vodku vynalezli. Nejnovější móda je krystalicky čistá vodka, a to Poláci umějí," vysvětlil mi nejnovější trend Miroslaw Boruc ze sdružení Ochranná polská známka. Manažer jednoho z nejlepších varšavských hotelů dodává své hodnocení s reálnou mírou optimismu: "Víme, že kvalita polských vodek se neustále zlepšuje." Situaci na trhu z jednou hlavních polských komodit samozřejmě sledují také ekonomové a novináři. "Fakt, že domácí prodej vodky klesá, by neměl být důvodem k znepokojení. Spíše naopak," uzavřela svůj komentáře televize Polsat.