Poláci se učí, jak správně používat eskalátory

Ve stanicích varšavského metra se tento týden objevila novinka. Dopravní podnik zrealizoval nápad cestujících a instaloval u eskalátorů tabule s instrukcí, jak po nich jezdit, aby si lidé vzájemně nepřekáželi. Na to, jak to funguje, se byl podívat varšavský zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

přeplněné metro - dav

Do stanice právě přijíždí vlak metra. Člověk se dá do běhu, aby je stihl, ale na pohyblivých schodech je plno a není kudy proběhnout na nástupiště. Tyhle každodenní situace z dopravní špičky by už neměly být tak časté.

Dobře je zná 17letý Andrzej, který jezdí metrem každý den do školy: "Někdy, když jde do metra hodně lidí, tak se nedá projít, chcete-li stihnout odjíždějící metro. Lidé zkrátka schody blokují. Teď by to mělo být snad trochu jednodušší," říká Andrzej při pohledu na plakát před vstupem do stanice. Je na něm namalovaná zácpa na eskalátorech způsobená tlačícími se lidmi a pod ní text: Neblázni na schodech - je to nebezpečné. Ulehči život ostatním. Vedlejší obrázek ukazuje, jak ti, co nespěchají, stojí spořádaně vpravo a ti, co mají na spěch, jdou levou částí schodů.

Pravidlo je jednoduché a znají je všude na světě - stůjte vpravo, choďte vlevo. O připomenutí této zásady cestujícím si v prázdninové anketě varšavské přílohy deníku Gazeta Wyborcza řekli sami čtenáři. Metro jejich nápad zrealizovalo. "Už to funguje, i když ještě ne všichni se podle toho pokynu chovají," říká paní Barbara.

Připomenutím pravidla o stání na schodech vpravo byla zatím odstraněna jen drobná vada na kráse varšavského metra. Člověka neznalého místních poměrů přivádějí k údivu větší absurdity. Například to, že některé soupravy metra jsou o dva vagóny kratší, než je nástupiště. Proto se nevyplatí čekat na jeho konci - budete muset poslední vagón stejně dobíhat.

Podivné také je, s jakým předstihem jsou instalované tabule informující o budoucí cílové stanici metra. Cestující může nabýt dojmu, že metrem dojede až na konečnou na severním sídlišti Mlociny. Jenže tam - 7 kilometrů od dnešní konečné v centru města - ještě nebylo ani kopnuto do země.

Poláci začali metro stavět před 20 lety. První cestující se jím projeli teprve v roce 1995. Jediná, zatím ne zcela dokončená trasa má 14 stanic a vede z jižního předměstí Varšavy do centra.

Pavel Novák, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme