Policie obvinila kapitána Costa Concordie ze zabití a opuštění lodi

Italská společnost Costa Cruises potvrdila, že za ztroskotání lodi u ostrova Giglio může lidská chyba. Kapitán se měl odchýlit od plánované trasy a porušit bezpečnostní předpisy, když plul příliš blízko břehu. Navíc podle některých svědectví opustil loď mezi prvními. Policie už ho obvinila ze zabití a opuštění lodi. Záchranáři mezi tím obnovili pátrání po 16 pohřešovaných, budou také odčerpávat pohonné hmoty z vraku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policie eskortuje kapitána lodi Costa Concordia Francesca Schettino.

Policie eskortuje kapitána lodi Costa Concordia Francesca Schettino. | Zdroj: Reuters

„Loď je na písčitém podloží. Na místě ji drží skála, na kterou narazila. Kvůli špatnému počasí a vlnám ale hrozí, že se začne nekontrolovaně sunout a překlápět. To by mohlo ohrozit záchranáře, ale také životní prostředí,“ vysvětlil ředitel Pier Luigi Foschi.

Varoval také, že z lodi by mohlo vytéct více než dva tisíce tun paliva. Zároveň poděkoval záchranářům, bez kterých by katastrofa mohla být mnohonásobně horší. A v jednu chvíli neudržel emoce na uzdě a rozbrečel se. Na hladině se už objevily ropné skvrny a italské úřady se obávají ekologické katastrofy.

Záchranné týmy v Itálii obnovily pátrání po pohřešovaných lidech ze ztroskotaného výletního plavidla, které leží na boku na útesu u jihotoskánského ostrova Giglio. Od nynějška je ale budou vykonávat pouze za denního světla. Záchranáři mají nejenom hledat pohřešované, ale také odčerpávat z vraku pohonné hmoty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek Ondřeje Boudy o vyšetřování příčin ztroskotání lodi Costa Concordia v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

Záchranáři museli opustit vrak havarované výletní lodi, protože není stabilní. Zhoršily se také meteorologické podmínky v Tyrhénském moři.

Největší část viny podle společnosti jednoznačně nese kapitán. Ten podle dostupných informací plul tak blízko ostrova proto, aby pozdravil svého kamaráda a zatroubil na něj. Až vyšetřování ukáže, jak konkrétně pochybil. Už teď je ale jasné, že na lodi nešlo vše podle pravidel. Posádka například odložila nácvik evakuace.

„Dělá se to hned po vyplutí, než se lidi rozeběhnou do barů a do všeho, aby prostě tohle bylo. A dělá se to tak všude nebo aspoň u společnosti, kde jsem pracovala já,“ řekla Laura Peřinová, která pracovala na výletních lodích v Karibiku tři roky.

Nácvik s pasažéry podle ní trvá jen půl hodiny. Odklad přitom může ohrozit tisíce životů.

Plavby nejsou jen pro bohaté. Dají se pořídit už od devíti tisíc

Číst článek

„Je to špatně. Ti lidé by nevěděli, co mají dělat, protože už takhle ti hosté vědí podle kajut, do kterých člunů má jít. Každý člověk má svoje místo v člunu, a tím pádem by pak neměla být panika, když se opravdu stane nějaký problém,“ řekla Laura Peřinová.

Přesně taková panika vypukla na italské lodi, když po najetí na skálu vypadl proud a celá se začala naklánět.

Nijak jsem nepochybil, tvrdí zadržený kapitán ztroskotané lodi

Číst článek

„K záchranému člunu dorazila jen polovina lidí, kteří v něm měli plout. Na ostatní jsme čekali strašně dlouho. Takže loď se příliš naklonila a už nebylo možné na té straně čluny spouštět,“ popsal svůj zážitek z osudné noci James Thomas, tanečník na potopené lodi.

Na rozkaz důstojníků proto museli projít celou lodí na druhý bok.

„Bylo to jak na tobogánu. Klouzali jsme po zádech od jedné sedačky ke druhé skrz celou loď. Pak jsem se vracel pro další lidi, dokud mně někdo neřekl, že už to stačí a mám také opustit loď,“ dodal tanečník.

I přes chyby posádky a paniku, která na lodi vypukla se podařilo zachránit naprostou většinu z více než čtyř tisíc lidí na palubě bez vážnějších zranění.

Zítra by měla být ukončena analýza takzvané černé skříňky. Se vší pravděpodobností potvrdí, že loď neplula ve vzdálenosti půl kilometru, jak tvrdil kapitán, stejně jako bylo popřeno jeho tvrzení, že mělčina a útesy, na které Costa Concordia narazila, nejsou zaznamenány na námořních mapách.

Vědunka Lunardi, Jan Prokeš, Ondřej Bouda, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme