Polská ústřední evidence automobilů zatím selhává

Podle státní poznávací značky vozu dokáže policie zjistit, kde je auto zaregistrované i kdo je jeho vlastníkem. Systém zaběhnutý ve většině evropských zemí měl od letošního roku fungovat také v Polsku, které se chystá centrální evidenci vozidel teprve zavést.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

zasněžený automobil

zasněžený automobil | Foto: Jan Rosenauer

Program ústřední evidence byl sice uveden do provozu, ale polským policistům stejně život nijak neulehčil. Proč ?

Systém evidence motorových vozidel a jejich vlastníků byl v Polsku až dosud založen na registrech vedených okresy a vojvodstvími, které jsou obdobou našich krajů. Neexistoval ale dosud žádný ústřední seznam, kde by bylo možné najít podle státní poznávací značky každé auto a každého řidiče. To působilo problémy při hledání pachatelů dopravních nehod, nebo při pátrání po odcizených vozidlech.

Když totiž například v Krakowě policista zahlédl vůz utíkající z místa nehody a poznamenal si poznávací značku SZ, věděl sice, že auto pochází ze Štětína na druhém konci Polska, ale zabralo mu několik hodin a někdy i dnů, než přes kolegy v tomto městě telefonicky zjistil, jak se jmenuje pirát silnic, která za volantem vozu seděl. To všechno měl systém centrální evidence vozidel označovaný v Polsku zkratkou CEPIK značně usnadnit. Jenže neusnadnil, protože ač fungovat má, nefunguje.

Ministerstvo vnitra vyhlásilo výběrové řízení, z něhož vyšla vítězně firma nabízející nejnižší cenu. Byla tedy vybrána a instalovala systém za 190 milionů zlotých - tedy asi za miliardu 300 milionů korun. Když ale ředitel oddělení státních registrů ministerstva vnitra chtěl novinářům předvést, jak systém za okamžik najde hledaný vůz, počítač si s úkolem nevěděl rady.

Nejenže nenašel žádného majitele vozidla se zadaným jménem, ale nedokázal ho najít ani podle rodného čísla. Podle státní poznávací značky sice auto našel, ale údaje o něm byly neúplné. Zkrátka - totální selhání. Ministerstvo muselo přiznat, že systém ještě nefunguje jako celostátní síť, protože centrální databanka není propojena s okresními úřady, kde se auta registrují.

Úřady totiž do Varšavy posílají karty zaregistrovaných aut na kompaktních discích poštou. Odpověď na to, proč systém evidence vozidel zatím selhává hledali polské noviny už před jeho uvedením do života. Ukázalo se, že firma, která je hlavním dodavatelem systému má s evidencí motorových vozidel a řidičů bohaté zkušenosti. Podobné systémy prý s úspěchem instalovala na černém kontinentu. Například v Zambii, Malawi a Tanzánii. Zakázky měla dokonce z Egypta a z trpasličího Lesotského kr

Milan Kopp, Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme